
Δύναμη, αδρεναλίνη και ποδηλασία. Τρία πράγματα που χωρίς καμία αμφιβολία καθορίζουν τον Γύρο της Γαλλίας (Le Tour de France), τον μυθικό ποδηλατικό αγώνα που διεξάγεται κάθε χρόνο μεταξύ Ιουνίου και Ιουλίου στη Γαλλία και που συμπεριλαμβάνεται στο ημερολόγιο της UCI WorldTour στην υψηλότερη κατηγορία διεθνών επαγγελματικών αγώνων ποδηλασίας.
Είναι δύσκολο να βρεις κάποιον που δεν έχει ακούσει ποτέ για αυτό το θρυλικό αθλητικό γεγονός στη ζωή του, ή έναν αθλητή ποδηλάτη που δεν έχει ονειρευτεί ποτέ να κερδίσει τον Γύρο Γαλλίας τουλάχιστον μία φορά. Χωρίς αμφιβολία, είναι ο στόχος της χρονιάς για τους καλύτερους αθλητές και το όνειρο κάθε υποψήφιου αγωνιζόμενου!
Αν είσαι λάτρης της ποδηλασίας σίγουρα πρόκειται για έναν αγώνα που παρακολουθείς χρόνια ή ίσως είσαι τόσο φαν που έχεις στο σπίτι σου μια αφίσα με θρύλους όπως ο Jacques Anquetil, ο Eddy Merckx, ο Bernard Hinault ή ο Miguel Induráin που πέτυχαν ένδοξη νίκη, σπάζοντας ρεκόρ και εκπλήσσοντας τα εκατομμύρια τηλεθεατών που παρακολουθούν τηλεοπτικά τον αγώνα.
Πιστεύετε ότι γνωρίζετε τα πάντα για τον Γύρο της Γαλλίας; Ίσως υπάρχουν κάποια πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για αυτόν τον απίστευτο αγώνα, από τα πιο βασικά και ουσιαστικά έως τα πιο περίεργα ιστορικά στοιχεία.
Ο ΠΙΟ ΔΙΑΣΗΜΟΣ ΑΘΛΗΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Τι είναι το Tour de France;
C´est le Tour, ο πιο εμβληματικός αγώνας, ο αγώνας των αγώνων. Γεννήθηκε ως το μεγάλο όνειρο ενός ποδηλάτη που δεν θα σταματούσε μέχρι να προσφέρει σε άλλους ποδηλάτες την ευκαιρία να γυρίσουν όλη τη Γαλλία με ποδήλατο, και έμεινε στην ιστορία ως η μέγιστη ευκαιρία να προσφέρει κύρος στους επαγγελματίες σε ένα από τα πιο υπέροχα, απαιτητικά και δύσκολα αθλήματα.

Το Le Tour de France, είναι ένας επαγγελματικός γύρος ποδηλασίας δρόμου που διεξάγεται σταδιακά στη Γαλλία κάθε χρόνο από το 1903. Είναι γνωστός ως ο παλαιότερος αγώνας από τους τρεις μεγάλους αγώνεδς της ποδηλασίας, μαζί με τον Giro d’Italia και Vuelta a España.
Ο Γύρος της Γαλλίας θεωρείται σήμερα ο πιο διάσημος και σημαντικός αγώνας στον κόσμο, όχι μόνο στην κατηγορία της ποδηλασίας. Μάλιστα, από τη δημιουργία του στις αρχές του περασμένου αιώνα, ο αγώνας διεκόπη μόνο δύο φορές και λόγω έκτακτων καταστάσεων μετά τους μεγάλους πολέμους.
TOUR DE FRANCE 1903
Ο Γύρος της Γαλλίας δεν είναι μόνο ένας από τους πιο διάσημους αγώνες ποδηλασίας στον κόσμο, είναι επίσης ένας από τους μακροβιότερους! Γνωρίζατε ότι η πρώτη εκκίνηση δόθηκε το 1903 για να αυξήσει την κυκλοφορία της γαλλικής εφημερίδας L’Auto-Velo;

Ποιός ήταν ο πρώτος αγώνας του Tour de France;
Το 1903, ξεκίνησε η πρώτη έκδοση του Γύρου της Γαλλίας, με μια διαδρομή μόνο έξι ετάπ και συνολικά 2.428 χλμ. Ο πρώτος Γύρος της Γαλλίας, που έλαβε χώρα από 1 έως 19 Ιουλίου του ίδιου έτους, χρηματοδοτήθηκε από τη γαλλική εφημερίδα L’Auto-Vélo (τώρα L’Équipe) και η διαδρομή του σχεδιάστηκε από τον Henri Desgrange, τον σκηνοθέτη και αρχισυντάκτη. – επικεφαλής της εν λόγω εφημερίδας. Μάλιστα, αυτός ο μεγάλος αγώνας δημιουργήθηκε με στόχο την αύξηση της κυκλοφορίας της εφημερίδας L’Auto! Επιπλέον, ακόμη και πολύ πριν ξεκινήσει, ο Desgrange ήταν ήδη μια αρκετά γνωστή φιγούρα στη γαλλική κοινωνία της αλλαγής του αιώνα, αξιοσημείωτη μεταξύ των ποδηλατικών κατορθωμάτων του ήταν τα ρεκόρ ώρας στο ιστορικό Buffalo Velodrome στο Παρίσι. Ο Desgrange είχε μάλιστα, ένα ρεκόρ 35.325 km σε 60 λεπτά στο Παρίσι στις 11 Μαΐου 1893, το πρώτο στην ιστορία. Αν και ο Desgrange σπούδασε νομικά, αυτό δεν τον εμπόδισε να δημιουργήσει έναν αγώνα ποδηλασίας σε όλη τη Γαλλία! Τελικά το κάνει πραγματικότητα μαζί με τον εκδότη του Geo Lefèvre στο L’Auto για να βοηθήσει επίσης στη βελτίωση της κυκλοφορίας της εφημερίδας και στην αύξηση των πωλήσεων.
Ένα άλλο περίεργο γεγονός είναι ότι, εκείνη την εποχή, οι ποδηλάτες που συμμετείχαν στον Γύρο της Γαλλίας δεν ήταν υποχρεωμένοι να αγωνιστούν στα έξι ετάπ από τα οποία περιελάμβανε ο γύρος και είχαν μεταξύ 2 και 3 ημέρες ανάπαυσης μεταξύ τους. Ούτε ομαδοποιήθηκαν σε ομάδες! Στο παρελθόν ήταν ένας καθαρά ατομικός διαγωνισμός και έπρεπε να πληρώσουν 10 γαλλικά φράγκα για να μπορέσουν να αγωνιστούν στη γενική κατάταξη ή μπορούσαν επίσης να πληρώσουν μόνο 5 γαλλικά φράγκα για να μπουν σε ένα μόνο ετάπ.
Αυτός ο πρώτος Γύρος της Γαλλίας ξεκίνησε στο Montgeron, πολύ κοντά στο Παρίσι, όπου ξεκίνησαν 60 ποδηλάτες (εκ των οποίων 49 Γάλλοι, τέσσερις Βέλγοι, τέσσερις Ελβετοί, δύο Γερμανοί και ένας Ιταλός) οι οποίοι κάλυψαν την εναρκτήρια φάση των 467 χιλιομέτρων μέχρι τη Λυών. Τελικός νικητής ήταν ο θρυλικός ποδηλάτης Maurice Garin.
Σε περίπτωση που αναρωτιέστε: μετά τον αγώνα, εξαπλασιάστηκε η κυκλοφορία της εφημερίδας! Επομένως, οι ιδιοκτήτες του L’Auto-Vélo θεωρούν φρόνιμο να επαναλάβουν τον αγώνα τον επόμενο χρόνο, και τον επόμενο χρόνο, και τον επόμενο…!
MAURICE GARIN: ΝΙΚΗΤΗΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ TOUR DE FRANCE

Το φαβορί για να κερδίσει τον αγώνα ήταν, μάλιστα, ο Maurice Garin, ο οποίος ήταν ο νικητής του. Ο Maurice Garin γεννήθηκε στο Arvier της Ιταλίας στις 3 Μαρτίου 1871 και πέθανε στη Lens, στις 19 Φεβρουαρίου 1957. Ήταν Γάλλος ποδηλάτης που, χωρίς αμφιβολία, έμεινε στην ιστορία του αθλητισμού ως ο πρώτος νικητής του Tour de Fance τον Ιούλιο του 1903. Σε εκείνον τον αγώνα, ο 32χρονος Maurice Garin διεκδίκησε το πρώτο ετάπ και κατάφερε να διατηρήσει την πρώτη θέση για το υπόλοιπο του αγώνα. Επιπλέον, ήταν νικητής στα δύο τελευταία ετάπ, τερματίζοντας με διαφορά σχεδόν τριών ωρών από τον επόμενο αθλητή.
Παρά το γεγονός ότι γεννήθηκε στην Ιταλία, ο Maurice Garin έγινε Γάλλος υπήκοος το 1901. Ήταν στην πραγματικότητα στη Γαλλία όπου έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του αφού μετανάστευσε με την οικογένειά του. Τα παρατσούκλια του ήταν «petit ramoneur», «le petit matelot» και «le bouledogue blanc» λόγω του μικρού ύψους και βάρους του (1,62 μ. και 60 κιλών) και επειδή εργαζόταν ως «ramoneur» (καμινοκαθαριστής, στα γαλλικά) σε διάφορα Γαλλικές πόλεις, ένα ταπεινό επάγγελμα για την εποχή.
Αλλά όπως συμβαίνει και στις μέρες μας, ο Maurice αποκλείστηκε από τον Γύρο της Γαλλίας στην επόμενη έκδοσή του (1904) επειδή ταξίδεψε με αυτοκίνητο πολλά τμήματα της διαδρομής, γι’ αυτό και τέθηκε σε αναστολή για δύο συνεχόμενα χρόνια. Επέστρεψε για να αγωνιστεί μετά από αυτό μέχρι που άφησε επίσημα την ποδηλασία μετά από είκοσι νίκες. Μάλιστα, ανακηρύχθηκε ένας από τους πιο εξαιρετικούς ποδηλάτες στην ιστορία και το 2002 εξελέγη μέλος του Ποδηλατικού Hall of Fame της UCI.
TOUR DE FRANCE: ΕΝΑΣ ΔΥΣΚΟΛΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΜΕ ΕΤΑΠ ΜΕΣΗΣ ΚΑΙ ΥΨΗΛΗΣ ΕΝΤΑΣΗΣ
Ποια είναι τα ετάπ του Tour de France;
Ο Γύρος της Γαλλίας είναι ένας αγώνας που διεξάγεται σε διαφορετικά ετάπ σε όλη τη Γαλλική επικράτεια, συμπεριλαμβανομένων επίπεδων διαδρομών, αναβάσεις σε βουνά και αγώνες χρονομέτρου.
Με τα χρόνια, τα ετάπ έχουν αυξηθεί σε ποσότητα αλλά και σε ένταση. Έτσι, κάθε νέα χρονιά καταλήγει να είναι διαφορετική και, θεωρητικά, και πιο δύσκολη. Στην πραγματικότητα, 4 ποδηλάτες έχουν πεθάνει προσπαθώντας να ολοκληρώσουν τον γύρο: Adolphe Heliére (1910), Francesco Cepeda (1935), Tom Simpson (19677) και Fabio Casartelli (1995). Χωρίς αμφιβολία, είναι μεγάλη αξία και τιμή για τους αγωνιζόμενους να επιδείξουν τις ικανότητές τους στα διάφορα ετάπ, αλλά και να είναι νικητές αυτού του μεγάλου αγώνα. Ο νεότερος νικητής του Tour de France σε ολόκληρη την ιστορία του ήταν ο Henri Comet το 1904, ο οποίος ήταν τότε 19 ετών. Περιέργως, την ίδια χρονιά αγωνίστηκε και ο γηραιότερος ποδηλάτης στην ιστορία του Tour de France: ο Henri Paret, σε ηλικία 50 ετών.
Η ΚΙΤΡΙΝΗ ΦΑΝΕΛΑ!
Ποια είναι χρώματα της φανέλας στο Tour de France;
Η λέξη “Maillot” κυριολεκτικά μεταφράζεται σε “jersey” στα γαλλικά. Μέχρι σήμερα, η φανέλα του Tour de France είναι ο όρος που χρησιμοποιείται για να διακρίνει τους διαφορετικούς προπορευόμενους των διαφόρων κατηγοριών στη διοργάνωση, που αντιπροσωπεύονται (ακριβώς) με φανέλες διαφορετικών χρωμάτων. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν πολλά σχέδια φανέλας με διαφορετικές έννοιες, το κίτρινο έχει γίνει ένα από τα πιο τιμητικά, αφού καθορίζει τον νικητή ηγέτη που μέχρι εκείνη τη στιγμή είχε τον μικρότερο συσσωρευμένο χρόνο στα ετάπ, ακόμη και έχοντας προσθέσει και αφαιρέσει μπόνους ή ποινές ανά πάσα στιγμή.
Φανέλα Tour de France: χρώματα και έννοιες.

Η κίτρινη φανέλα : προσδιορίζει τον αρχηγό της γενικής κατάταξης της διοργάνωσης. Δημιουργήθηκε το 1919 και το χρώμα του ήταν φόρος τιμής στην εφημερίδα L’Auto, που χρησιμοποιούσε κίτρινες σελίδες.
Η πράσινη φανέλα: προσδιορίζει τον αρχηγό της βαθμολογικής κατάταξης της διοργάνωσης. Δημιουργήθηκε το 1954 για την πεντηκοστή επέτειο. Το χρώμα της ήταν ένας φόρος τιμής στην εφημερίδα Le Vélo που χρησιμοποιούσε πράσινα φύλλα.
Η κόκκινη πουά φανέλα: προσδιορίζει τον καλύτερο ανηφορίστα στη διοργάνωση.
Η λευκή φανέλα: δίνεται στον κορυφαίο νεαρότερο αγωνισζόμενο στο Tour de France. Για την λευκή φανέλα, ο αγωνιζόμενος πρέπει να είναι κάτω των 26 ετών την 1η Ιανουαρίου του εν λόγω έτους του Γύρου.
ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΙΣ ΣΤΟ TOUR DE FRANCE
Αν και δεν είναι το πιο ακριβοπληρωμένο άθλημα στον κόσμο, είναι αλήθεια ότι η ποδηλασία διακινεί σημαντικά χρηματικά ποσά, ειδικά όταν πρόκειται για έναν τόσο σημαντικό αγώνα όπως ο Γύρος της Γαλλίας. Σε αυτή την περίπτωση, απονέμονται έπαθλα σε ποδηλάτες διαφορετικών κατηγοριών. Υπάρχουν έπαθλα για κάθε ετάπ και για τη γενική κατάταξη στο τέλος του Γύρου.
Τι θα συμβεί αν κερδίσετε τον Γύρο της Γαλλίας;
Αν και είναι αλήθεια ότι η διοργάνωση του Tour de France μοιράζει βραβεία εκατομμυρίων ευρώ ετησίως ανάλογα με τα διαφορετικά ετάπ και τις κατηγορίες, ο νικητής του γύρου κερδίζει επίσης 1800 βαθμούς για το Ποδηλατικό Hall of Fame. Με αυτόν τον τρόπο, η νίκη δεν είναι μόνο μια οικονομική ανταμοιβή, αλλά έχει γίνει και η ποδηλατική διοργάνωση που απονέμει στο νικητή της τους περισσότερους βαθμούς.