XDR, XD, Micro Spline, Shimano HG, Campagnolo – υπάρχουν σχεδόν περισσότερες επιλογές μετάδοσης κίνησης και freehub από όσες μπορούν να μετρηθούν στα δάκτυλα του χεριού. Καθώς οι επιλογές του συστήματος μετάδοσης κίνησης συνεχίζουν να εξελίσσονται και να επεκτείνονται, αυτές οι διαφορετικές επιλογές γίνονται πιο μπερδεμένες.
Αρχικά, είναι καλύτερο να περιγράψουμε τι είναι το freehub και τη λειτουργία του. Ουσιαστικά, το freehub είναι το μέρος του πίσω τροχού, και συγκεκριμένα η βάση, που συγκρατεί τα πίσω γρανάζια ή την κασέτα όπως συνήθως λέμε. Το freehub περιέχει τον μηχανισμό μετάδοσης κίνησης που επιτρέπει την απεμπλοκή της κασέτας όταν δεν κάνουμε πεντάλ στο σύστημα μετάδοσης κίνησης. Απαιτούνται ειδικά εργαλεία για να αφαιρέσετε ή να συνδέσετε την κασέτα στο freehub.
Ανάλογα με την εταιρεία, το freehub αλλάζει δραστικά. Αν και υπάρχει κάποια συμβατότητα μεταξύ των συστημάτων μετάδοσης κίνησης, η καλύτερη πρακτική είναι να ταιριάζουν πλήρως τα εξαρτήματα.
HG (Hyper-Glide)
Το HG, συντομογραφία του «HyperGlide», είναι το πιο κοινό και παραδοσιακό freehub που διατίθεται. Δημιουργήθηκε από τη Shimano, είναι το πρότυπο που χρησιμοποιείται για κασέτες που έχουν τουλάχιστον ένα γρανάζι 11 δοντιών ως το μικρότερο γρανάζι στην κασέτα. Οι ειδικές κασέτες HG είναι διαθέσιμες για συστήματα 8,9,10 και 11 ταχυτήτων. Οι περισσότεροι κατασκευαστές συστημάτων μετάδοσης κίνησης διαθέτουν κασέτες σχεδιασμένες για την τοποθέτηση σε HG, συμπεριλαμβανομένων των Shimano και SRAM.
Shimano Micro Spline
Η Shimano κυκλοφόρησε πρόσφατα μια νέα σχεδίαση freehub για να επιτρέπει μια κασέτα 12 ταχυτήτων ευρύτερου εύρους με γρανάζι 10 δοντιών. Το νέο σύστημα freehub ονομάζεται Micro Spline και είναι διαθέσιμο με συστήματα μετάδοσης κίνησης Shimano SLX, XT και XTR 2020. Αυτό το μοναδικό freehub είναι συμβατό μόνο με ειδικές κασέτες SLX, XT και XTR/Micro Spline της Shimano.
SRAM XD
Το XD είναι ένα freehub που δημιουργήθηκε από τη SRAM για μεγαλύτερη γκάμα ταχυτήτων και δέχεται κασέτα με γρανάζι μικρότερο των 11 δοντιών. Το XD χρησιμοποιείται πιο συχνά σε ποδήλατα βουνού, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για ποδήλατα gravel, cyclocross και δρόμου. Τα freehubs XD χρησιμοποιούνται σε συστήματα μετάδοσης κίνησης 11 και 12 ταχυτήτων με ειδικές κασέτες XD.
SRAM XDR
Το XDR (το “R” είναι για δρόμο) είναι η έκδοση του XD freehub για ποδήλατα δρόμου. Φαίνεται παρόμοιο στην εμφάνιση με το XD freehub, αλλά είναι 1,85 χιλιοστά βαθύτερο εκεί όπου η κασέτα κάθεται πάνω στο freehub. Παρόμοια με τη σχεδίαση του XD, το XDR δέχεται κασέτες με γρανάζι μικρότερο των 11 δοντιών, για μεγαλύτερο εύρος ταχυτήτων στην κασέτα. Ενώ το XDR είναι ειδικό για το δρόμο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένας αποστάτης 1,85 mm (παρέχεται από τη SRAM) στο σώμα του XDR freehub για να δέχεται κασέτες XD. Τα XDR freehubs δέχονται συστήματα μετάδοσης κίνησης 11 και 12 ταχυτήτων με ειδικές κασέτες XDR.
Campagnolo ή “Campy”
Η απάντηση των Ιταλών στο σχεδιασμό του freehub είναι από τις πιο ριζοσπαστικές σε εμφάνιση. Παρόμοια με το HG – δέχεται κασέτες που έχουν τουλάχιστον ένα γρανάζι 11 δοντιών ως το μικρότερο γρανάζι στην κασέτα. Τα Campy freehubs αναφέρονται μερικές φορές ως “CA” και ταιριάζουν με ειδικές κασέτες 8, 9, 10, 11 και 12 ταχυτήτων Campy/CA.
Συνολικά, είναι εύκολο να δεις πώς το να έχεις τόσες πολλές επιλογές για τους τροχούς σου μπορεί να προκαλέσει σύγχυση. Ωστόσο, είναι σημαντικό να ταιριάzei η κασέτα και το σύστημα μετάδοσης κίνησης με το freehub στο πίσω κέντρο και τον τροχό. Επίσης, ο έλεγχος με τον κατασκευαστή του συστήματος μετάδοσης κίνησης ή της κασέτας είναι η καλύτερη επιβεβαίωση για το ποιο freehub θα επιλέξετε.