Οι σαμπρέλες TPU κυκλοφορούν στην αγορά εδώ και αρκετά χρόνια, ωστόσο δεν έχουν ακόμα γίνουν ευρέως γνωστές στο αγοραστικό κοινό.
Η απόδοση των εσωτερικών αεροθαλάμων μπορεί να αξιολογηθεί σε 7 τομείς:
Βάρος
Αντίσταση κύλισης
Κατακράτηση αέρα
Αντοχή σε διάτρηση
Δυνατότητα επισκευής
Κόστος
Περιβαλλοντική επίπτωση
Οι εσωτερικοί αεροθάλαμοι TPU ανταγωνίζονται δύο άλλα υλικά: το βουτύλιο και το λατέξ, με το βουτύλιο να είναι το πιο κοινό και τα χαρακτηριστικά του TPU πρέπει να ληφθούν υπόψη σχετικά με αυτά τα υλικά.
Βάρος
Οι σαμπρέλες TPU είναι πολύ ελαφριές. Οι εκδόσεις Roadbike (700cc) κυμαίνονται από τα αγωνιστικά μοντέλα 23g / 25g (Tubo S-Tube / Revoloop race ultra) έως περίπου 40g για κανονικές σαμπρέλες δρόμου. Αυτό είναι λιγότερο από το μισό βάρος σε σύγκριση με τις Butyl, το οποίο κυμαίνεται σε βάρος από αγωνιστικές εκδόσεις στα 50 / 65 g (Continental Supersonic / Schwalbe SV20) έως κανονικές σαμπρέλες στα 93 g / 105 g (Michelin Airstop / Schwalbe SV15) και εξακολουθεί να συγκρίνεται πολύ ευνοϊκά με τις Latex στα 50g (Vredestein Race Latex) έως 80g (Vittoria Latex).
Αν κοιτάξετε τις κανονικές (όχι αγωνιστικές εκδόσεις), η εξοικονόμηση βάρους μπορεί να συνοψιστεί σε 60 γραμμάρια ανά σαμπρέλα σε σύγκριση με το βουτύλιο και 40 γραμμάρια σε σύγκριση με το λατέξ. Η συνολική δυνατή εξοικονόμηση βάρους ανά ποδήλατο είναι επομένως περίπου 100 γραμμάρια. Επιπλέον, το βάρος που εξοικονομείται είναι περιστρεφόμενο βάρος, το οποίο βοηθά στην επιτάχυνση.
Αντίσταση κύλισης
Η αντίσταση κύλισης σε λείες επιφάνειες προκαλείται κυρίως από απώλεια ενέργειας λόγω της παραμόρφωσης του ελαστικού/αεροθαλάμου. Όσο μεγαλύτερη είναι η πίεση, ή μικρή παραμόρφωση, τόσο πιο εύκαμπτο υλικό, τόσο λιγότερη ενέργεια χάνεται στην παραμόρφωση.
.Το Bicylerollingresistance.com έκανε πρόσφατα μια δοκιμή συγκρίνοντας την αντίσταση κύλισης των σαμπρέλων και στα τρία υλικά. Διαπιστώθηκε ότι ο σχετικά βαρύς σαμορέλας λατέξ (Vittoria Latex, 80g) είχε την καλύτερη απόδοση, ακολουθούμενη από ελαφριές σαμορέλες TPU. Ένας τυπικός αεροθάλαμος TPU χάνει περίπου 0,7 W σε σύγκριση με έναν αεροθάλαμο Latex, αλλά εξοικονομεί έως και 2,5 W σε σύγκριση με τους τυπικούς αεροθαλάμους βουτυλίου.
Οι μετρήσεις των δοκιμών ήταν: Ταχύτητα 8 m/s – 28,8 km/h δοκιμασμένη σε τρία ελαστικά (GP5000, Vittoria Corsa G+, Michelin Power TT), 80 psi (επίσης δοκίμασαν όλο και περισσότερα psi). Δείτε περισσότερες λεπτομέρειες στο Bicyclerollingresistance.com
Κατακράτηση αέρα:
Το βουτύλιο είναι ένα υλικό γνωστό για την εξαιρετική συγκράτηση του αέρα. Πώς συγκρίνεται με το TPU; Εν ολίγοις, παρόμοιο με το βουτύλιο και πολύ καλύτερο από το λατέξ.
Αντοχή σε σκασίματα
Η αντίσταση στη διάτρηση είναι μια σημαντική ιδιότητα ενός εσωτερικού αεροθαλάμου, καθώς σε τελική ανάλυση, ένα σκασμένο λάστιχο μπορεί να σημαίνει το τέλος ενός αγώνα ή μιας σημαντικής προπόνησης. Επηρεάζει επίσης το οικολογικό αποτύπωμα και το μακροπρόθεσμο κόστος.
Υπάρχουν πολλές συζητήσεις γύρω από την αντίσταση στη διάτρηση και αντικρουόμενα δεδομένα και φήμες. Μέρος αυτού έχει να κάνει με α) την περιορισμένη δυνατότητα εφαρμογής μιας εργαστηριακής δοκιμής σε πραγματικές συνθήκες, β) τα διαφορετικά είδη τρυπημάτων (π.χ. χτύπημα σε λακκούβα, αιχμηρά αντικείμενα διαφορετικού μεγέθους) και γ) τη φύση της επιρροής (οι αρνητικές εμπειρίες αφηγούνται υπερβολικά).
Πώς λειτουργούν λοιπόν οι εσωτερικοί αεροθάλαμοι TPU; Θεωρητικά, αν και το πιστευτούν οι κατασκευαστές αεροθαλάμων TPU, αποδίδουν παρόμοια ή καλύτερα από τους αεροθαλάμους βουτυλίου.
Δυστυχώς, δεν υπάρχουν ανεξάρτητες δοκιμές για σκασιματα ή στατιστικά στοιχεία για τη συχνότητα τους σε πραγματικές συνθήκες. Υπάρχουν φήμες για πιο συχνά σκασίματα από ορισμένους ποδηλάτες, ενώ άλλοι έχουν κάνει 1000 χιλιόμετρα με σαμπρέλες TPU χωρίς κανένα πρόβλημα. Μέχρι να υπάρξουν πιο πειστικές αποδείξεις, διστάζω να αποδώσω καλύτερη αντίσταση διάτρησης στους αεροθαλάμους TPU από τους αντίστοιχους βουτυλίου.
Αξιοποστία
Οι σαμπρέλες βουτυλίου επισκευάζονται εύκολα και αν το μπάλωμα γίνει σωστά (όχι με αυτοκόλλητα επιθέματα, αλλά με βουλκανιζέ), τα μπαλώματα διαρκούν μια ζωή. Οι σαμπρέλες λατέξ μπαλώνονται διαφορετικά με ένα κομμένο κομμάτι από μία παλιά σαμπρέλα λατέξ και είτε τυπική κόλλα για μπαλωματα (ο τύπος που παίρνετε με ένα κιτ επισκευής σαμπρέλας βουτυλίου) ή καλύτερα με κόλλα λάτεξ για υφάσματα. Ένα πράγμα που πρέπει να αναφερθεί είναι ότι οι σαμπρέλες λατέξ μπορεί να ανοίξουν μια μεγαλύτερη τρύπα όταν τρυπηθούν και έτσι να ξεπεράσουν τη δυνατότητα επισκευής. Με τις σαμπρέλες βουτυλίου και λατέξ να επισκευάζονται εύκολα, πώς είναι η εμπειρία όσον αφορά τις σαμπρέλες TPU;
Δυστυχώς, οι σσπρέλες TPU χρειάζονται τα δικά τους μπαλώματα επισκευής. Τα μπαλώματα της Tubolito έχουν προφανώς βελτιωθεί. Το Tubolito Flix-Kit λαμβάνει καλές κριτικές και είναι αρκετά φθηνό στα 4,90 ευρώ για δέκα μπαλώματα. Μπαλώνουν εξίσου καλά σε οποιαδήποτε σαμπρέλα TPU και υπάρχουν ελάχιστα καλά δεδομένα για άλλες εταιρείες (σχεδόν τίποτα στο κιτ επισκευής της Revoloop και τα μπαλώματα της Schwalbe δεν είναι ειδικά για TPU), προτείνω να χρησιμοποιήσετε τα μπαλώματα Tubolito. Ο χρόνος στεγνώματος της κόλλας είναι 30 λεπτά και είναι απαραίτητο να καθαρίσετε την περοχή της σαμπρέλας με ισοπροπυλική αλκοόλη πριν το μπάλωμα, επομένως δεν είναι μια λύση επισκευής καθ’ οδόν στις περισσότερες περιπτώσεις, αλλά μάλλον μια λύση επισκευής στο σπίτι.
Το βουτύλιο έχει υψηλότερη βαθμολογία εδώ, επειδή έχετε την επιλογή να μπαλώσετε τη σαμπρέλα στο δρόμο χωρίς να χάσετε πολύ χρόνο
Κόστος
Οι σαμπρέλεςTPU είναι ακριβές. Κατά μέσο όρο, κοστίζουν περίπου 25 ευρώ. Αυτό είναι περίπου 10 φορές το κόστος μιας φθηνής σαμπρέλας βουτυλίου και περίπου 3-4 φορές πιο ακριβή από μία σαμπρέλα λατέξ. Το μακροπρόθεσμο κόστος θα ήταν παρόμοιο με το βουτύλιο και το λατέξ αν και οι σαμπρέλες TPU τις ξεπερνούν κατά πολύ.
Ωστόσο, δεν υπάρχει λόγος να υποθέσουμε ότι το κάνουν. Επομένως, εάν το κόστος είναι ανησυχητικό, το βουτύλιο εξακολουθεί να είναι η καλύτερη επιλογή σας. Ωστόσο, ας υποθέσουμε ότι σας αρέσουν τα χαρακτηριστικά των αεροθλάμων TPU, όπως το χαμηλότερο βάρος και η καλύτερη αντίσταση κύλισης. Σε αυτήν την περίπτωση, το κόστος είναι λογικό: Πληρώνετε περίπου 0,5 ευρώ ανά γραμμάριο εξοικονομούμενου βάρους (σύμφωνα με άλλες επιλογές εξοικονόμησης βάρους, π.χ. ελαφρύτερα εξαρτήματα carbon) και 12 ευρώ ανά watt (αντίστασης κύλισης) που εξοικονομείται, φθηνότερα από πχ. για ροδάκια σασμάν μεγάλου μεγέθους ή κεραμικά ρουλεμάν.
Περιβαλλοντική επίπτωση
Η βιομηχανία ποδηλάτων είναι έτη φωτός πίσω από άλλους τομείς όσον αφορά την αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των προϊόντων της και τη διαφάνεια των δεδομένων (ένας λόγος μπορεί να είναι ότι η ποδηλασία είναι εγγενώς φιλική προς το περιβάλλον, και επομένως οι περισσότερες αξιολογήσεις κύκλου ζωής (LCA) εστιάζουν στα οφέλη της ποδηλασίας διανύοντας παρόμοια απόσταση με αυτοκίνητο).
Επομένως, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι λίγες πληροφορίες είναι δημοσίως γνωστές (και μη;) σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των εσωτερικών αεροθαλάμων, από την παραγωγή έως τη διάθεση. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες διαφορές μεταξύ των υλικών αεροθαλάμων που είναι γνωστές και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να γίνει προσπάθεια σύγκρισης των υλικών. Η περιβαλλοντική υπευθυνότητα της μηχανικής προϊόντων και των αποφάσεων αγοράς είναι απαραίτητη ανεξάρτητα από το προϊόν: Όσο πιο σημαντικός είναι ο πληθυσμός μας και όσο μεγαλύτερος είναι ο ρυθμός με τον οποίο καταναλώνουμε, τόσο μεγαλύτερη είναι η ποσότητα των πόρων που χρησιμοποιούνται και τα απόβλητα και η ρύπανση που δημιουργούνται.
Για να αξιολογήσουμε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στο σύνολό τους, πρέπει να εξετάσουμε την κατασκευή, τη χρήση και το τέλος ζωής ενός προϊόντος. Για τους εσωτερικούς αεροθαλάμους, είναι λογικό να εστιάσετε στην κατασκευή και στο στάδιο του τέλους ζωής. Κατά τη χρήση, δεν θα πρέπει να υπάρχουν περιβαλλοντικές επιπτώσεις (θα ήταν διαφορετικό με τα ελαστικά, για παράδειγμα, που φθείρονται και συμβάλλουν στη ρύπανση από μικροπλαστικά).
Άλλα πράγματα που πρέπει να λάβετε υπόψη:
Ανθεκτικότητα: Υπάρχουν αναφορές για την αδυναμία των σωλήνων TPU με επίκεντρο τη βαλβίδα τους. Ορισμένες αναφορές για αποκόλληση και στη συνέχεια κάποιες αναφορές για το σπείρωμα που είναι από TPU και όχι μεταλλικό, φθείρεται. Σε σύγκριση με τους αεροθάλαμους λατέξ, μια αδυναμία είναι η αποικοδόμησή τους σε επαφή με την υπεριώδη ακτινοβολία, το όζον και το λάδι. Μόλις τοποθετηθούν, αυτό είναι λιγότερο ανησυχητικό, αλλά είναι ένα πρόβλημα όταν αποθηκεύονται.
Στεγανοποιητικό αεροθαλάμων/ελαστικών: Δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί με σαμπρέλες TPU.
Επαναχρησιμοποίηση αεροθαλάμων: Οι σαμπτέλες TPU μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν μόνο με ελαστικά ίσου πλάτους ή φαρδύτερου από το προηγούμενο (αυτό έχει να κάνει με την περιορισμένη ελαστικότητα του υλικού).
Σαμπρέλες και φρένα στεφάνης: Ορισμένες σαμπρέλες TPU δεν είναι συμβατές με φρένα στεφάνης (ειδικά ζάντες carbon) λόγω ανησυχιών σχετικά με την αντοχή στη θερμότητα. Δείτε λεπτομέρειες στην επισκόπηση αγοράς παρακάτω. Ούτε οι σαμπρέλες λατέξ δεν συνιστώνται σε ζάντες carbon με φρένα στεφάνης.
Οι σαμπρέλες TPU προφανώς τυπικά χάνουν αργά αέρα και δεν σκάνε εκρηκτικά όπως οι σαμπρέλες λατέξ συχνά, όπως επίσης και σε ορισμένες περιπτώσεις, οι σαμπρέλες βουτυλίου.
Περίληψη
Αν σας αρέσει η ανθεκτικότητα, το φθηνό κόστος και η ευκολία χρήσης, οι σαμπρέλες βουτυλίου είναι πρακτικές. Εάν προτιμάτε τη χαμηλότερη αντίσταση κύλισης και δεν σας πειράζει να φουσκώνετε τα ελαστικά σας πριν από κάθε βόλτα, τότε χρησιμοποιήστε λάτεξ. Εάν ενδιαφέρεστε για το χαμηλότερο βάρος, τη χαμηλή αντίσταση κύλισης, και μπορείτε να αντέξετε οικονομικά να ξοδέψετε περισσότερα, τότε οι σαμπρέλες TPU είναι η καλύτερη επιλογή.