Δυστυχώς οι περισσότεροι δεν σκέφτονται πότε πρέπει να αντικαταστήσουν την αλυσίδα του ποδηλάτου μέχρι που είναι πολύ αργά και μετά καταλήγει να κοστίζει πολύ περισσότερο από όσο θα έπρεπε. Σίγουρα, μπορεί να μην σας ενδιαφέρει η απόδοση, μπορεί να μην ανησυχείτε για τις κακές αλλαγές ταχυτήτων αλλά σίγουρα μια φθαρμένη αλυσίδα που συνεχίζετε να χρησιμοποιείτε αναπόφευκτα θα ανεβάσει το κόστος επισκευής.
Οι περισσότεροι αγοράζοντας το πρώτο τους ποδήλατο «αξιοπρεπούς ποιότητας» αργούν να συνειδητοποιήσουν ότι πρέπει να αντικαθιστούν την αλυσίδα τους πιο τακτικά. Ένας πελάτης στο πρώτο σέρβις του μετά από έξι μήνες έπρεπε να πληρώσει όχι μόνο για μια νέα αλυσίδα, αλλά και για μια νέα πίσω κασέτα. Του εξήγησα ότι η αλυσίδα θα μπορούσε να έχει τριπλάσια διάρκεια ζωής από την κασέτα απλώς αλλάζοντας την αλυσίδα πιο συχνά, εξοικονομώντας χρήματα μακροπρόθεσμα.
Επίσης πρέπει να λάβουμε υπ’ όψη ότι όσο πιο ακριβό είναι το ποδήλατο, τόσο πιο ακριβά τα εξαρτήματα.
ΓΙΑΤΙ ΞΕΧΕΙΛΩΝΕΙ ΜΙΑ ΑΛΥΣΙΔΑ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ;
Πολύ απλά μια αλυσίδα ξεχειλώνει όσα περισσότερα χιλιόμετρα καταναλώνεται και αυτό επηρεάζεται επίσης από τις καιρικές συνθήκες.
Όταν ξεχειλώσει μια αλυσίδα, δεν εφαρμόζει πλέον σωστά στα δόντια της πίσω κασέτας και τους δίσκους του δισκοβραχίονα. Αυτό σημαίνει ότι ως αποτέλεσμα αρχίζει να φθείρει τα γρανάζια. Όταν βλέπετε τα δόντια να μοιάζουν περισσότερο με κύματα στη θάλασσα και όχι σε ευθείες πλαγιές όπως στα βουνά, τότε ξέρετε ότι έχει αρχίσει η φθορά τους Μετά από λίγο, τα δόντια δεν μπορούν πλέον να κρατήσουν την αλυσίδα στη θέση τους και έτσι αρχίζει να πηδάει δόντια είτε όταν αλλάζετε ταχύτητα είτε όταν σηκώνεστε ορθοπέταλο.
Σε αυτό το σημείο έχετε κάνει τόση ζημιά στην κασέτα και μερικές φορές ακόμη και στους δίσκους του δισκοβραχίονα που μια νέα αλυσίδα δεν θα λύσει το πρόβλημα καθώς τα φθαρμένα δόντια προσπαθούν τώρα να χωρέσουν μια καινούργια αλυσίδα.
ΠΟΤΕ ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΛΥΣΙΔΑ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ
Σε ορισμένες περιπτώσεις δεν αξίζει πραγματικά να αλλάξετε την αλυσίδα του ποδηλάτου σας, για παράδειγμα, εάν οδηγείτε ένα φθηνότερο ποδήλατο με φθηνότερα εξαρτήματα, τότε μια κασέτα μπορεί να κοστίσει πολύ λίγα χρήματα. Επομένως, ίσως είναι καλύτερα να αφήσετε την αλυσίδα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και να φθάσει στη μέγιστη φθορά της. Όταν αρχίσει να πηδάει δόντια, μπορείτε να αντικαταστήσετε την αλυσίδα και την κασέτα μαζί, και ίσως και τον δισκοβραχίονα. Για πιο ακριβά ποδήλατα, αυτό σίγουρα δεν ισχύει.
Θα χρησιμοποιήσω τα γκρουπ της Shimano ως παράδειγμα. Στο ένα άκρο της κλίμακας έχετε το γκρουπ Claris, για το οποίο μια νέα πίσω κασέτα θα σας κοστίσει περίπου 20 €. Στο άλλο άκρο βρίσκεται η Dura Ace, όπου μια κασέτα κοστίζει περίπου 250 €.
Έτσι μπορείτε να δείτε πώς μπορεί πραγματικά να συσσωρευτεί το κόστος.
Μερικοί θα σας πουν ότι αντικαθιστούν την αλυσίδα τους μία φορά κάθε «τόσα» χιλιόμετρα ή κάθε «τόσους» μήνες. Αλλά αυτό δεν βασίζεται πραγματικά σε καμία λογική, καθώς υπάρχουν τόσες πολλές μεταβλητές που επηρεάζουν τη ζωή μιας αλυσίδας, για παράδειγμα υγρασία, συντήρηση, στυλ οδήγησης και ακόμη και τον αριθμό των αλλαγών ταχυτήτων που κάνετε.
Εάν σκέφτεστε σοβαρά να διατηρήσετε την αλυσίδα του ποδηλάτου σας σε καλή κατάσταση, τότε ένας μετρητής φθοράς της αλυσίδας είναι μια εξαιρετική προσθήκη στην εργαλειοθήκη σας. Χωρίς αυτό το εργαλείο δεν είστε σε θέση να μετρήσετε πραγματικά τη φθορά, και είτε θα πετάξετε χρήματα αλλάζοντας την πολύ συχνά είτε θα την αφήσετε ξεχειλωμένη για πολύ καιρό, προκαλώντας πιθανώς ακριβή ζημιά σε άλλα μέρη του ποδηλάτου σας.
Χρησιμοποιώντας αυτό το εργαλείο θα πρέπει να αντικαταστήσετε μια αλυσίδα ποδηλάτου σύμφωνα με τα παρακάτω:
Όταν η φθορά φτάσει στο 0,5% τότε παραγγείλετε μια νέα αλυσίδα
Όταν η φθορά φτάσει στο 0,75%, αντικαταστήστε την αλυσίδα
Ωστόσο υπάρχουν και εργαλεία που δείχνουν έως και το 1%. Όταν έχετε μία τέτοια μέτρηση τότε εκτός από την αλυσίδα πρέπει να αντικαταστήσετε και την κασέτα.