Οι ηλεκτρονικές σειρές αλλαγής ταχυτήτων χρησιμοποιούνται πλέον απ’ όλους τους αθλητές υψηλού επιπέδου, αλλά τι είναι; Χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά ενεργοποιούμενους κινητήρες αντί της παραδοσιακής μηχανικής καλωδίωσης, αυτή η τεχνολογία αλλαγής ταχυτήτων υπόσχεται ομαλότερη απόδοση, αύξηση βάρους και είστε ένα βήμα μπροστά από τους υπόλοιπους.
Σε αυτόν τον οδηγό, θα σας καθοδηγήσουμε στην τεράστια γκάμα νέων συστημάτων e-shifting, θα εντοπίσουμε τις βασικές μάρκες και μοντέλα και θα σας βοηθήσουμε να αποφασίσετε εάν η ηλεκτρονική αλλαγή ταχυτήτων είναι η σωστή επιλογή για το ποδήλατό σας.
Επεξήγηση της ηλεκτρονικής αλλαγής
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ της ηλεκτρονικής αλλαγής ταχυτήτων και της μηχανικής; Γιατί να αλλάξει κάτι που έχει λειτουργήσει εδώ και δεκαετίες; Πώς λειτουργεί η ηλεκτρονική αλλαγή ταχυτήτων; Για να απαντήσουμε σε αυτές τις ερωτήσεις, θα πρέπει πρώτα να κοιτάξουμε στο παρελθόν.
Στις μηχανικές σειρές, οι λεβιέδες των ταχυτήτων συνδέονται με τους εκτροχιαστές χρησιμοποιώντας τεντωμένα συρματόσχοινα. Ένας μηχανικός επιλογέας ταχυτήτων έχει έναν γρανάζι καστάνιας στο εσωτερικό, που τραβάει το συρματόσχοινο για να ανέβει η αλυσίδα στην κασέτα ή απελευθερώνει την τάση για να κατέβει σε προκαθορισμένα βήματα.
Ωστόσο, στην ηλεκτρονική αλλαγή ταχυτήτων, οι κινητήρες είναι αυτοί που κάνουν τη μετατόπιση αντί για το συρματόσχοινο. Ορισμένα συστήματα δεν έχουν καθόλου καλώδια. Αντί για ένα δυνατό κλικ, ακούτε ένα αθόρυβο μοτέρ να αναβοσβήνει σε κάθε αλλαγή ταχύτητας. Αυτό σας δίνει τις ακριβείς και ανταποκρινόμενες αλλαγές ταχυτήτων με τις οποίες η ηλεκτρονική αλλαγή ταχυτήτων έχει γίνει συνώνυμη.
Σύντομο ιστορικό
Οι ηλεκτρονικές αλλαγές στα ποδήλατα εμφανίστηκαν από τη δεκαετία του 1990. Αλλά μόλις πρόσφατα έγιναν δημοφιλείς στην ποδηλατική κοινότητα μετά την κυριαρχία τους στους αγώνες ποδηλασίας. Όλα ξεκίνησαν με την Mavic, η οποία δημιούργησε ένα πρωτότυπο με το όνομα «Zap» το 1992, το οποίο προοριζόταν να χρησιμοποιηθεί στον Γύρο της Γαλλίας. Ωστόσο, μετά από μία σειρά τεχνικών προβλημάτων, δεν κατάφερε να βγει στην αγορά. Μετά από λίγα χρόνια το 2009 κυκλοφόρισε η σειρά Shimano Di2. Αυτή ήταν η αρχή της μεγάλης κίνησης προς την ηλεκτρονική αλλαγή. Σήμερα, μετά από δεκαετίες ανάπτυξης, έχουμε μεγάλα ονόματα όπως Shimano, Campagnolo και SRAM που ανταγωνίζονται όλοι για την ηλεκτρονική κυριαρχία.
Η Ηλεκτρονική Ιεραρχία
Ακολουθεί μια γρήγορη περιγραφή των τριών βασικών εταιρειών στην ηλεκτρονική αλλαγή – Shimano, SRAM και Campagnolo – και πώς τα συστήματά τους εμπίπτουν στις διάφορες ιεραρχίες και υπάρχουν επιλογές για MTB και ποδήλατα δρόμου.
Αρχάριοι
Shimano
- Road & Gravel: Shimano 105 Di2
SRAM
- Gravel: SRAM Rival XPLR eTap AXS Rear Derailleur
- MTB: Κιτ αναβάθμισης SRAM GX Eagle AXS
- Δρόμος: SRAM Rival eTap AXS 12 Speed Rear Derailleur
Προχωρημένοι
Shimano
- Δρόμος: Shimano Ultegra R8150 Di2 12 Speed Rear Derailleur
- MTB: Shimano XT Di2 M8050 11 Speed Rear Mech
SRAM
- Δρόμος: SRAM Force eTap AXS 1x 12Sp Groupset
- MTB: SRAM X01 Eagle T-Type Transmission AXS
- Gravel: SRAM Force XPLR eTap AXS Rear Derailleur
Campagnolo
- Δρόμος: Campagnolo Chorus Eps 11 Speed Rear Derailleur
Αγωνιζόμενοι
Shimano
- Δρόμος: Shimano Dura Ace Di2 R9150 Shadow Rear Derailleur
- MTB: Shimano XTR Di2 M9050 11 Speed Rear Derailleur (E-Tube)
- Gravel: Shimano GRX 817 Di2 1×11 Speed Shadow+ Rear Derailleur
SRAM
- Δρόμος: SRAM Red eTap AXS 2x 12Sp Groupset
- MTB: SRAM XX1 Eagle AXS Upgrade Kit
- Gravel: SRAM Red XPLR eTap AXS Rear Derailleur
Campagnolo
- Δρόμος: Campagnolo Record EPS 11 Speed Rear Derailleur + Campagnolo Super Record EPS 12x Groupset
Στις ηλεκτρονικές σειρές κυριαρχούν τρεις μεγάλες εταιρείες
Shimano Di2
Shimano Di2 σημαίνει «Digital Integrated Intelligence». Η ανάπτυξή της ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και κυκλοφόρησε στην αγορά το 2009, όπου το ντεμπούτο της σε ένα ανταγωνιστικό peloton ήταν το 2010, με τα ποδήλατα της ομάδας Euskaltel.
Η Di2 αντιπροσώπευε μια αλλαγή σχεδίου στη μικροπροσαρμογή του groupset. Στις πρώτες μέρες του, εμφανιζόταν αποκλειστικά ως μέρος του φημισμένης σειράς Dura-Ace της Shimano και βαθμονομήθηκε χρησιμοποιώντας υπολογιστή. Το σύστημα έπρεπε να συνδεθεί χειροκίνητα σε έναν υπολογιστή για να ρυθμιστεί. Μόλις κυκλοφόρησε η εφαρμογή E-Tube, η εγκατάσταση και προσαρμογή ήταν δυνατή μέσω smartphone, κάνοντας την τεχνολογία λίγο πιο φιλική προς το χρήστη για τον μέσο ποδηλάτη.
H Di2 χρησιμοποιεί 11 ταχύτητες και, πιο πρόσφατα, 12 ταχύτητες. Έχει μοντέλα και για φρένα ζάντας και δισκόφρενα καθώς και μοντέλα 2x και 1x ανάλογα με το εύρος των ταχυτήτων. Για το δρόμο, οι κύριες επιλογές προϊόντων είναι η Ultegra και η επαγγελματική σειρά Dura-Ace. Για το MTB, υπάρχει η κορυφή της σειράς XTR (R για αγώνα) και XT. Και για gravel, το GRX. Η κύρια διαφορά μεταξύ καθεμιάς από αυτές τις σειρές είναι τα υλικά που χρησιμοποιούνται και το βάρος, τα οποία συμβάλλουν στις διαφορές στην τιμή. Υπάρχουν επίσης παραλλαγές σε ορισμένες από τις δυνατότητες και τη συμβατότητα που προσφέρονται.
Η Shimano έχει εδραιωθεί με ενσύρματες και ημι-ενσύρματες σειρές. Οι ασύρματοι μηχανισμοί αλλαγής ταχυτήτων τους – προσφέρονται μόνο για μοντέλα δισκόφρενου – λειτουργούν με αυτόνομες μπαταρίες τύπου 2032 (αυτές διαρκούν περίπου 1000 χλμ.). Η μπαταρία για τους εκτροχιαστές παραμένει στο παλουκόσελο, μεγιστοποιώντας τη διάρκεια ζωής και την απόδοση της μπαταρίας. Η διάρκεια ζωής της μπαταρίας είναι ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα που προσφέρει το Di2, με τη μεγάλη μπαταρία του να επιτρέπει ισχυρές αλλαγές και μεγάλη διάρκεια ζωής.
Η Shimano προσφέρει επίσης μια επιλογή αλλαγής ταχυτήτων ‘Synchro’, που σημαίνει ότι, αν προτιμάτε, όλες οι αλλαγές μπορούν να πραγματοποιηθούν χρησιμοποιώντας ένα μοχλό.
SRAM
Η SRAM AXS κυκλοφόρησε τον Φεβρουάριο του 2019, αλλά δεν ήταν η πρώτη είσοδος της εταιρείας στο e-shifting. Αυτό ξεκίνησε το 2015 με το pro-level 11 speed RED eTap.
Η SRAM ήταν το πρώτο μεγάλο όνομα που χρησιμοποίησε ένα πλήρως ασύρματο σύστημα, οδηγώντας στην ανάπτυξη του αρθρωτού συστήματος AXS που διαθέτει εναλλάξιμες μπαταρίες και εξαρτήματα.
Το AXS δεν είναι τόσο μία απλή σειρά, αλλά μια τεχνολογική πλατφόρμα που συνδέει τα πάντα. Διατίθεται για δρόμο, MTB και gravel, με προσαρμοσμένες ηλεκτρονικές επιλογές για τις κορυφαίες σειρές Eagle και eTap της SRAM, καθώς και το ειδικό σύστημα XPLR της SRAM.
Η πλατφόρμα είναι γνωστή για τους καινοτόμους διακόπτες αλλαγής ταχυτήτων, επιτρέποντας μια πιο διαισθητική εμπειρία αλλαγής ταχυτήτων (διατίθεται πιο συχνά σε ρυθμίσεις MTB). Η καινοτόμος καρδιά του AXS είναι η δυνατότητα ανάμειξης και αντιστοίχισης εξαρτημάτων από διαφορετικά συστήματα SRAM, πράγμα που σημαίνει ότι, εάν το θέλετε πραγματικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μετατροπείς MTB σε εκτροχιαστές δρόμου ή το αντίστροφο. Αυτό ανοίγει νέους ορίζοντες σε προσαρμοσμένες ρυθμίσεις και πειραματισμούς.
Η SRAM διαφέρει από τους ανταγωνιστές στην πλήρως ασύρματη εγκατάσταση και την πρόσφατη ενημέρωση για συμβατότητα προς τα πίσω, επιτρέποντας στα νέα προϊόντα AXS 12 ταχυτήτων να λειτουργούν σε ρυθμίσεις 11 ταχυτήτων. Για το δρόμο, το AXS ξεκινά από το μεσαίας κατηγορίας μοντέλο «Rival», ανεβαίνοντας στο προχωρημένο επίπεδο «Force» και ολοκληρώνοντας το υπέρ-πρότυπο «Red». Αυτά τα μοντέλα δρόμου έχουν επίσης εναλλακτικές λύσεις για gravel, γνωστές ως σειρές «XPLR». Για το MTB, η σειρά AXS ξεκινά από το GX μεσαίου επιπέδου και είναι διαθέσιμη μέχρι τα σετ X01 και την κορυφαία σειρά XX1. Αυτές περιλαμβάνουν επιλογές για δισκόφρενα και φρένων ζάντας παράλληλα με ρυθμίσεις 1x και 2x. Όπως και η Shimano Di2, οι βασικές διαφορές οφείλονται στην επιλογή υλικού, τα χαρακτηριστικά και το βάρος. Η ακαμψία του Eagle AXS και το Overload Gearbox Clutch έχουν κάνει όλα τα μοντέλα της σειράς εξαιρετικά δημοφιλή στο MTB, ιδιαίτερα το X01 στο enduro.
Ένα άλλο καινοτόμο χαρακτηριστικό του AXS είναι η μπαταρία του, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε εμπρός ή πίσω εκτροχιαστές (ακόμα και σε παλουκόσελα) και σε σειρές δρόμου και MTB. Κάθε μπαταρία προσφέρει ένα χρόνο λειτουργίας 20 ωρών, αλλά με κάθε εξάρτημα να απαιτεί τη δική του μπαταρία, η φόρτισή τους μπορεί να είναι μια αγγαρεία. Η εφαρμογή AXS επιτρέπει απομακρυσμένες ενημερώσεις υλικολογισμικού και βαθμονόμηση, κάνοντας το κουμπί και τη μετατόπιση της προσαρμογής ακόμη πιο εύχρηστο. Όπως και το Shimano Synchro, το SRAM AXS προσφέρει «αυτόματη αλλαγή ταχυτήτων», η οποία ουσιαστικά αλλάζει ταυτόχρονα τον μπροστινό και τον πίσω ντεραγιέ για να εκμεταλλευτείτε στο έπακρο τις διαθέσιμες σχέσεις μετάδοσης και να διατηρήσει τον ρυθμό σας.
Campagnolo EPS
Η Campagnolo Electronic Power Shift είναι ένα άλλο μεγάλο όνομα στον κόσμο της ηλεκτρονικής αλλαγής ταχυτήτων. Όλα τα προϊόντα EPS είναι ανθρακονήματα και χειροποίητα στην Ιταλία, καθιστώντας τα μερικά από τα πιο επιθυμητά εξαρτήματα στην αγορά. Το Campagnolo EPS μοιράζεται μια παρόμοια μακρά ιστορία με τη Shimano Di2, που κυκλοφόρησε λίγο αργότερα το 2011 μετά από πολλές προσδοκίες.
Η γκάμα EPS εκτείνεται από τη Chorus, μέχρι τη Record, και τη Super Record EPS. Η τρέχουσα σειρά EPS λειτουργεί τόσο τις 11 όσο και τις 12 ταχύτητες και είναι συμβατή με δισκόφρενα, και φρένα ζάντας. Η Campagnolo έχει επί του παρόντος επιλογές δρόμου για EPS με πιθανόν νέα μοντέλα για gravel στο μέλλον.
Η σειρά EPS, όπως και οι ανταγωνιστές της, προσφέρει παρόμοια ενσωματωμένα διαγνωστικά και αυτορυθμίσεις. Έρχεται με τη δική της εφαρμογή για κινητά, «MyCampy», που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προσαρμογή της απόδοσης της σειράς στις προδιαγραφές των χρηστών. Οι μπαταρίες EPS διαρκούν 1500 χλμ., το οποίο ανταποκρίνεται θαυμάσια σε σχέση με το Di2, χάρη στην ενσύρματη εγκατάσταση που κρύβεται μέσα στο πλαίσιο του ποδηλάτου. Η σειρά EPS υπερτερεί χάρις στο χαμηλό βάρος, τον ελκυστικό σχεδιασμό και την ιταλική προέλευση, διατηρώντας την ιταλική κληρονομιά της ακόμη και σε μια εποχή ριζοσπαστικής καινοτομίας.
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της ηλεκτρονικής αλλαγής ταχυτήτων
Καθώς τα ηλεκτρονικά συστήματα αλλαγής ταχυτήτων ενσωματώνονται ολοένα και περισσότερο σε πιο προσβάσιμες σειρές, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να κρίνετε αν το σύστημα είναι κατάλληλο για εσάς. Το επόμενο ποδήλατό σας θα μπορούσε κάλλιστα να διαθέτει μία ηλεκτρονική σειρά, επομένως εδώ είναι μερικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα για να σας δώσουν μια γεύση από το κόστος και τα οφέλη.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
Αισθητική – Λιγότερα καλώδια, κάνοντας τα ποδήλατα να φαίνονται πιο καθαρά
Ταχύτερη – Οι αλλαγές ταχυτήτων είναι πιο γρήγορες με τον κινητήρα
Γρήγορη αλλαγή πολλών ταχυτήτων – Κρατήστε πατημένο το μοχλό και θα αλλάξει πολλές ταχύτητες ταυτόχρονα
Εργονομικό – Ελαχιστοποιεί τον βαθμό κίνησης που απαιτείται για τις αλλαγές
Δεδομένα – Οι υπολογιστές και οι εφαρμογές εμφανίζουν την τρέχουσα επιλογή ταχύτητας, την αναλογία και άλλα στατιστικά στοιχεία
Προσαρμόσιμο – Οι αλλαγές μπορούν να προσαρμοστούν για να ταιριάζουν στις προτιμήσεις του αναβάτη
Χωρίς ρυθμίσεις – Θεωρητικά, δεν χρειάζεται ποτέ να κάνετε χρήση των εργαλείων σας. Και αν το κάνετε, μπορούν να γίνουν μικρο-ρυθμίσεις.
Διαλέξτε και ανακατέψτε – Δεν χρειάζεται να έχετε μία πλήρης ηλεκτρονική σειρά. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις υπάρχουσες αλυσίδες, κασέτες και δισκοβραχίονες για να προσαρμόσετε και να αγοράσετε ηλεκτρονικά κιτ αναβάθμισης. Μερικές εταιρείες επιτρέπουν ακόμη και τα εξαρτήματα του δρόμου και του mtb να ανταλλάσσονται, ανοίγοντας ένα δρόμο για προσαρμοσμένες διατάξεις.
Αθόρυβο – Με λιγότερες τριβές θα διαπιστώσετε ότι ο θόρυβος ελαχιστοποιείται κατά την ηλεκτρονική αλλαγή ταχυτήτων. Επιπλέον, ο εκτροχιαστής θα ευθυγραμμιστεί αυτόματα εάν εντοπιστεί τρίψιμο της αλυσίδας, μειώνοντας τη φθορά.
ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
Ακριβά – τόσο για αγορά όσο και για αντικατάσταση
Φόρτιση – Πρέπει να φορτίσετε τα συστήματα, με διάρκειες που ποικίλλουν από εταιρεία και μοντέλο.
Λιγότερο αισθητή – Δεν έχετε την αίσθηση από τις αλλαγές ταχυτήτων μέσω του επιλογέα ταχυτήτων με τον ίδιο τρόπο
Ψηφιακά εργαλεία – Το πρόγραμμα εγκατάστασης είναι λίγο πιο πολύπλοκο και ίσως χρειαστεί να συντονίσετε τις ρυθμίσεις σας χρησιμοποιώντας έναν υπολογιστή ή ειδική εφαρμογή
Δεν είναι όλα τα μοντέλα πραγματικά ασύρματα – Για ορισμένα, πρέπει να συνδέσετε καλώδια και κουτιά διακλάδωσης για να λειτουργήσουν όλα. Αυτά είναι κρυμμένα στο πλαίσο. Ωστόσο, οι ενσύρματες επιλογές έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής της μπαταρίας και είναι πιο ισχυρές.
Περίληψη
Δεν υπάρχει αμφιβολία για τα σημαντικά πλεονεκτήματα της ηλεκτρονικής αλλαγής ταχυτήτων . Είναι ακριβές αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ήρθαν για να μείνουν και θα πρέπει να αναμένεται περαιτέρω καινοτομία σύντομα. Η ηλεκτρονική αλλαγή ταχυτήτων σηματοδοτεί ένα βήμα μπροστά από τα συρματόσχοινα και τη μηχανική αλλαγή ταχυτήτων, αλλά θα την αντικαταστήσει εντελώς; Πιθανώς όχι. Παρά τα εκθαμβωτικά πλεονεκτήματά του, η καθαρότητα των μηχανικών ρυθμίσεων θα παραμείνει ελκυστική για τον σύνολο των παραδοσιακών οπαδών της ποδηλασίας. Ωστόσο, η πρόοδος είναι πάντα καλή, σωστά;