Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Ελαστικά ποδηλάτου βουνού: σαμπρέλες εναντίον tubeless

  • από

Αν είστε ποδηλάτης MTB, πιθανότατα έχετε ακούσει πολύ τη λέξη «tubeless» τελευταία. Τα ελαστικά δίχως σαμπρέλα είναι ακριβώς αυτό που λέει: ένα ελαστικό που δεν χρειάζεται εσωτερικό αεροθάλαμο για να παραμείνει φουσκωμένο. Γιατί λοιπόν να επιλέξετε tubeless; Είναι κατάλληλο για εσάς; Για να σας βοηθήσουμε να αποφασίσετε, θα απαντήσουμε στις ακόλουθες ερωτήσεις:

  • Πώς λειτουργούν τα ελαστικά δίχως αεροθάλαμο;
  • Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της μετάβασης σε tubeless;
  • Πρέπει να επιλέξετε τροχούς tubeless ready ή κιτ μετατροπής;
  • Υπάρχουν συμβουλές για την τοποθέτηση ελαστικών tubeless;

Πώς αποδίδουν τα ελαστικά tubeless

Η τοποθέτηση ενός ελαστικού tubeless δεν απαιτεί εσωτερικό αεροθάλαμο. Αντίθετα, το ελαστικό, το στεφάνι και η βαλβίδα έχουν σχεδιαστεί για να παραμένουν τέλεια σφραγισμένα για να μην ξεφουσκώνει το ελαστικό. Σε πολλές περιπτώσεις, υπάρχει επίσης ένα υγρό στεγανωποίησης που προστίθεται στο εσωτερικό του ελαστικού που βοηθά στην αποφυγή τυχόν διαρροών αέρα. Εάν θέλετε να μεταβείτε σε tubeless, έχετε δύο επιλογές: μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τροχούς με στεφάνια έτοιμα για χρήση tubeless ή να χρησιμοποιήσετε ένα κιτ μετατροπής tubeless για να χρησιμοποιήσετε τον υπάρχοντα εξοπλισμό σας.

Το στεφάνι σας πρέπει να σφραγιστεί τελείως πριν αρχίσετε να τοποθετείτε το ελαστικό. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστείτε μια βαλβίδα για tubeless, η οποία είναι συνήθως μια βαλβίδα Presta με σύστημα στεγανοποίησης. αυτές οι βαλβίδες είναι εξοπλισμένες με αφαιρούμενο πυρήνα (περισσότερα για αυτό παρακάτω). Τοποθετείτε τη βαλβίδα για tubeless στο στεφάνι του τροχού σας.

Μαζί με μια βαλβίδα tubeless και τo αεροστεγές στεφάνι σας, χρειάζεστε ένα ελαστικό tubeless. Τα περισσότερα ελαστικά έχουν σημάδια στο πλάι που επιβεβαιώνουν εάν το ελαστικό είναι tubeless. Οι μάρκες μπορεί να έχουν ελαφρώς διαφορετική ορολογία για αυτό, αλλά θα πρέπει να υπάρχει κάποια παραλλαγή του “tubeless” κάπου στο ελαστικό. Το ελαστικό σας μπορεί επίσης να επισημανθεί με τα γράμματα UST (σημαίνει “Universal System Tubeless”), το οποίο είναι ένα πρότυπο tubeless. Εάν συνδυάσετε ένα ελαστικό UST με έναν τροχό UST, δεν απαιτεί στεγανωτικό υγρό για να παραμένει αεροστεγές (αν και πολλοί θα προσθέσουν κάποιο υγρό για να βοηθήσουν στη στεγανοποίηση των τρυπημάτων).

Για τις περισσότερες τοποθετήσεις tubeless, το τελευταίο μέρος του συστήματος είναι το υγρό στεγανωποίησης. Αν κάτι τρυπήσει το ελαστικό, το στεγανωτικό υγρό γεμίζει γρήγορα την περιοχή και στεγνώνει στην τρύπα, ώστε να μπορείτε να συνεχίσετε να κάνετε ποδήλατο. Το στεγανωτικό υγρό τελικά κάποια στιγμή θα στεγνώσει (ή θα εξαντληθεί) και θα χρειαστεί συμπλήρωμα για να συνεχίσει να στεγανοποιεί τις τρύπες.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της οδήγησης με tubeless

Σίγουρα υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα των ελαστικών tubeless για ποδηλασία βουνού, αλλά συνοδεύεται επίσης από μερικές προκλήσεις.

Πλεονεκτήματα του tubeless

Γιατί να μεταβείτε σε tubeless; Μερικοί λόγοι για τους οποίους το λατρεύουν οι αναβάτες:

  • Περιορίζει τα σκασίματα: Εκτός κι αν σκίσετε το ελαστικό σας, τα σκασίματα θα είναι παρελθόν. Το σφραγιστικό υγρό μέσα στο ελαστικό θα καλύψει τυχόν μικρές τρύπες καθώς οδηγείτε. Τα τσιμπήματα συνήθως συμβαίνουν όταν πέφτετε δυνατά πάνω από σε ένα αιχμηρό αντικείμενο, όπως σε μία μεγάλη πέτρα ή λακκούβα. Αυτή η κατάσταση μπορεί να συμπιέσει το ελαστικό και τη ζάντα μαζί και να δημιουργήσει δύο αντικριστές τρύπες σε μία σαμπρέλα. Με tubeless ελαστικό, θα είναι ουσιαστικά αδύνατο να σκάσει το λάστιχο σε μία παρόμοια κατάσταση.
  • Πιο ομαλές γωνίες: Με ένα παραδοσιακό σύστημα ελαστικών και αεροθαλάμων, πρέπει να διατηρήσετε μια συγκεκριμένη ποσότητα πίεσης στα ελαστικά σας για να αποφύγετε τα τσιμπήματα. Τα πιο σταθερά ελαστικά σημαίνουν γενικά λιγότερο κράτημα στις στροφές. Μπορείτε να οδηγείτε με tubeless σε πολύ χαμηλότερη πίεση χωρίς τον κίνδυνο για σκασίματα. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορείτε να μπαίνετε στις στροφές πολύ πιο γρήγορα πριν γλυστρίσει ο μπροστινός σας τροχός.
  • Καλύτερες αναβάσεις, πιο ομαλές βόλτες: Αντιμετωπίζετε προβλήματα με μια απότομη δύσκολη ανάβαση; Σπινιάρουν τα ελαστικά; Η χαμηλότερη πίεση των ελαστικών που μπορείτε να έχετε με το tubeless αυξάνει την επιφάνεια επαφής των ελαστικών σας για να σας βοηθήσει να αποκτήσετε επιπλέον πρόσφυση σε απότομες ανηφόρες. Βοηθά επίσης ώστε να μπορείτε να κυλήσετε πάνω από βράχους και χαντάκια με λιγότερες αναπηδήσεις.
  • Γλιτώνετε κάποιο βάρος: Αυτό μπορεί να είναι αληθές ή όχι, ανάλογα με τα διάφορα εξαρτήματα που επιλέγετε. Μόλις βγάλετε τις σαμπρέλες και τις αντικαταστήσετε με στεγανωτικό υγρό, έχετε συχνά ένα μερικώς ελαφρύτερο σύστημα, αλλά η εξοικονόμηση βάρους δεν πρέπει να είναι ο λόγος για τον οποίο επιλέγετε να απαλλαγείτε από τις σαμπρέλες.

Μειονεκτήματα του να μεταβείτε σε tubeless

Γιατί να χρησιμοποιείτε ακόμα σαμπρέλες; Μερικά πράγματα που πρέπει να σκεφτείτε:

  • Χρόνος τοποθέτησης: Η τοποθέτηση του tubeless μπορεί να είναι χρονοβόρα και λίγο ακατάστατη τις πρώτες φορές πριν τα καταφέρετε.
  • Συντήρηση: Το στεγανωτικό υγρό στο ελαστικό σας τελικά στεγνώνει και πρέπει να συμπληρωθεί. Αν και αυτή δεν είναι μια καθημερινή εργασία, θα πρέπει να το κάνετε τουλάχιστον κάθε σεζόν για να εξασφαλίσετε ότι το ελαστικό σας σφραγίζει μόνο του εάν καταλήξετε να οδηγάτε πάνω από αιχμηρά αγκάθια.
  • Παραπάνω κόστος: Σε σύγκριση με την τιμή ενός αεροθαλάμου, η αγορά μιας βαλβίδας tubeless, στεγανοποιητικού υγρού, ταινίας ζάντας και πιθανώς η αναβάθμιση του ελαστικού σας σε ένα έτοιμο tubeless είναι μια μικρή επένδυση. Το αν αξίζει εξαρτάται από εσάς.
  • Απαιτείται να έχετε έναν αεροθάλαμο: Αυτό είναι σωστό, εάν καταλήξετε με ένα τρύπημα αρκετά μεγάλο ώστε το στεγανωτικό υγρό να μην μπορεί να το σφραγίσει πλήρως, θα πρέπει να βρείτε έναν τρόπο να επιστρέψετε στο σπίτι. Για τους περισσότερους αναβάτες, αυτό σημαίνει να έχουν μαζί τους μία εφεδρική σαμπρέλα.

Tubeless ready ή κιτ μετατροπής σε tubeless

Εάν έχετε αποφασίσει ότι το tubeless είναι κατάλληλο για εσάς, ήρθε η ώρα να επιλέξετε πώς θα το πραγματοποιήσετε. Τα εξαρτήματα που είναι έτοιμα για tubeless συνήθως διευκολύνουν την εγκατάσταση, αλλά ένα κιτ μετατροπής μπορεί να μειώσει το ποσό του αρχικού κόστους που απαιτείται. Για να σας βοηθήσουμε να αποφασίσετε ποια επιλογή είναι η καλύτερη για εσάς, δείτε τι πρέπει να λάβετε υπόψη:

Επιλογή Tubeless ready

Αν και τα ελαστικά και οι ζάντες που είναι tubeless ready μπορεί να είναι πιο ακριβά, προσφέρουν ευκολότερη εγκατάσταση και είναι ένα πιο στιβαρό και αξιόπιστο σύστημα. Οι ζάντες που φέρουν την ετικέτα tubeless ready είναι γενικά εξοπλισμένες με μια αεροστεγή ταινία στεφάνης που εφαρμόζεται ακριβώς εκεί που χρειάζεται. Τα ελαστικά ποδηλάτου που φέρουν την ένδειξη tubeless ready κατασκευάζονται με αυστηρά πρότυπα που βελτιώνουν τη στεγανοποίηση μεταξύ του ελαστικού και της ζάντας. Αυτό καθιστά πολύ πιο ρεαλιστικό τη χρήση μίας τρόμπας δαπέδου για να καθίσει το ελαστικό σας. Θα χρειαστείτε ακόμα λίγο στεγανωτικό υγρό για να έχετε μια τέλεια σφράγιση, αλλά η όλη διαδικασία είναι πολύ πιο γρήγορη, απλούστερη και πιο αξιόπιστη.

Επιλογή κιτ μετατροπής σε tubeless

Τα κιτ μετατροπής, αν και μερικές φορές είναι πιο δύσκολα στην εγκατάσταση, μπορεί να είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να πειραματιστείτε και να έχετε τα ίδια αποτελέσματα με ένα ειδικό ελαστικό tubeless χωρίς να χρειάζεται να πληρώσετε έξτρα χρήματα για σημαντικές αναβαθμίσεις εξαρτημάτων.

Για να μετατρέψετε τη στάνταρ ζάντα και το ελαστικό σας σε σύστημα tubeless, χρειάζεστε ταινία ζάντας για tubeless, βαλβίδα tubeles και στεγανωτικό υγρό. Βεβαιωθείτε ότι έχετε οπλιστεί με υπομονή και, ιδανικά, έχετε πρόσβαση σε έναν αεροσυμπιεστή ή κομπρεσέρ αέρα που θα σας βοηθήσει να τοποθετήσετε το ελαστικό όταν είναι η ώρα του φουσκώματος (δείτε την ενότητα με τις συμβουλές παρακάτω για λεπτομέρειες). Όχι μόνο η συναρμολόγηση του συστήματός σας απαιτεί περισσότερο χρόνο, αλλά και η διαδικασία για να κάνετε το σύστημά σας εντελώς αεροστεγές παίρνει επίσης λίγο χρόνο. Συνήθως χρειάζεται να ανακινείτε το ελαστικό σας και να το φουσκώνετε πολλές φορές κατά τη διάρκεια μερικών ημερών για να σφραγίσει τελείως το ελαστικό σας. Το μπόνους είναι ότι δεν χρειάζεται απαραίτητα να ξοδέψετε χρήματα σε καινούργιες ζάντες ή ελαστικά.

Εάν χρησιμοποιείται ελαστικά ποδηλάτου βουνού, τα περισσότερα ελαστικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν χωρίς αερόθαλαμο, αρκεί να χρησιμοποιείτε στεγανωτικό υγρό. Παρ’ όλα αυτά, δεν θα θέλατε να χρησιμοποιήσετε ελαστικά με αδύναμα πλευρικά τοιχώματα.

Συμβουλές και κόλπα εγκατάστασης tubeless

Το να μαθαίνεις κάνοντας λάθη μπορεί να είναι υπέροχο, αλλά μερικές φορές το να μαθαίνεις από τα λάθη των άλλων είναι εξίσου χρήσιμο (και λιγότερο απογοητευτικό). Ακολουθούν μερικές συμβουλές και κόλπα που θα σας βοηθήσουν να κάνετε τη μετατροπή σε tubeless πιο ομαλή:

Χρησιμοποιήστε πραγματική ταινία tubeless

Αν και μπορείτε να έχετε κάποια αξιοπρεπή αποτελέσματα με το Gorilla Tape, η επένδυση λίγων ευρώ σε ταινία ζάντας tubeless μπορεί να είναι μια έξυπνη κίνηση για μετατροπές (και θα δείτε μερικές ζάντες με την ένδειξη «συμβατές με tubeless» που δεν είναι απαραίτητα κολλημένες με ταινία). Για αρχή, η ταινία tubeless υπάρχει σε διάφορα πλάτη για να ταιριάζει με το πλάτος του στεφανιού σας. Η ειδική ταινία Tubeless έχει επίσης φανταστική πρόσφυση, δίνει εξαιρετική σφράγιση και διατίθεται σε λεπτότερο προφίλ που βοηθάει το ελαστικό σας tubeless στη ζάντα. Βεβαιωθείτε ότι έχετε καθαρίσει το στεφάνι σας πολύ σχολαστικά με ισοπροπυλική αλκοόλη πριν κολλήσετε την ταινία.

Συμβουλές για να τοποθέτησετε το ελαστικό στη ζάντα

Τα ελαστικά tubeless έχουν ένα σφιχτό χείλος που βοηθά να διατηρείται ο αέρας μέσα, αλλά αυτό σημαίνει επίσης ένα ελαστικό που είναι πιο δύσκολο να μπει στη ζάντα – μερικές φορές απογοητευτικά σκληρό. Δοκιμάστε αυτά τα κόλπα.

  • Τα βαθουλώματα, οι διπλώσεις, οι ρωγμές και ο διαχωρισμός στην άρθρωση του χείλους είναι όλα ζητήματα που θα αποτρέψουν την πλήρη σφράγιση του συστήματος tubeless. Εάν χρησιμοποιείτε μια ζάντα που δεν είναι ολοκαίνουργια, κάντε μια γρήγορη επιθεώρηση πριν ξεκινήσετε – θα μπορούσε να σας γλιτώσει από μεγάλη απογοήτευση κατά τη ρύθμιση.
  • Ξεκινήστε από την αντίθετη θέση της βαλβίδας και σπρώξτε και τα δύο χείλη όσο το δυνατόν πιο βαθιά στο στεφάνι και προχωρήστε προς τη βαλβίδα. Το να ακουμπάτε την πλευρά της βαλβίδας στο έδαφος και να πιέζετε προς τα κάτω με το σωματικό σας βάρος στο ελαστικό μπορεί να σας βοηθήσει να τροφοδοτήσετε τη μικρή χαλάρωση που απαιτείται για να σπρώξετε το χείλος του ελαστικού. Δεν ξεχάσατε να βάλετε το στεγανωτικό υγρό στο ελαστικό σας πριν από αυτό το βήμα, σωστά;!
  • Δυσκολεύεστε ακόμα; Πάρτε ένα μπουκάλι ψεκασμού με σαπουνόνερο και ψεκάστε καλά στο πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού. Αυτό θα βοηθήσει το χείλος να γλιστρήσει στο στεφάνι.
  • Εάν όλα τα άλλα αποτύχουν, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν πλαστικό μοχλό ελαστικού για να σας βοηθήσει να σπρώξετε το χείλος του ελαστικού στο στεφάνι. Βεβαιωθείτε ότι χρησιμοποιείτε άφθονο νερό με σαπούνι για να λιπάνετε το χείλος εάν ακολουθήσετε αυτήν τη συμβουλή. Προσπαθήστε με προσοχή: οι μοχλοί των ελαστικών μπορούν να παραμορφώσουν το χείλος του ελαστικού, και να δυσκολέψουν την τέλεια στεγανοποίηση.

Συμβουλές για να φουσκώσετε το ελαστικό

Μερικές φορές, χρειάζεστε απλώς λίγη απότομη ροή αέρα για να φουσκώσετε ένα ελαστικό tubeless. Όταν χρησιμοποιείτε αντλία δαπέδου, πιέστε δυνατά και γρήγορα εάν θέλετε να το κάνετε αυτό να λειτουργήσει.

  • Εάν δυσκολεύεστε, ξεκινήστε ψεκάζοντας μια αξιοπρεπή ποσότητα σαπουνόνερου ανάμεσα στο χείλος του ελαστικού και το στεφάνι. Αυτό θα σας βοηθήσει να αποκτήσετε μια καλή σφράγιση.
  • Ένα άλλο κόλπο είναι να κρεμάσετε τον τροχό σας αντί να τον ακουμπάτε στο έδαφος. Ένας όρθιος, κρεμαστός τροχός βοηθά το χείλος να κάθεται ομοιόμορφα και στις δύο πλευρές και δεν θα παραμορφωθεί όπως ένα σκασμένο ελαστικό που κάθεται στο έδαφος.
  • Ακόμα δεν τα καταφέρατε; Μπορείτε να αφαιρέσετε τον εσωτερικό πυρήνα της βαλβίδας tubeless για να επιτρέψετε περισσότερη ροή αέρα. Βγάζοντας τον πυρήνα, δεν θα έχετε τόση αντίσταση και θα πρέπει να είστε σε θέση να βάλετε περισσότερο αέρα στο ελαστικό σας πιο γρήγορα. Απλώς πρέπει να πίεζετε την αντλία δαπέδου πολύ δυνατά και γρήγορα.

Εάν εξακολουθείτε να δυσκολεύεστε να τοποθετήσετε το ελαστικό ένα εργαλείο που εγγυάται ότι θα διευκολύνει τη δουλειά είναι ένας αεροσυμπιεστής ή ένα κομπρεσέρ αέρα. Μπορείτε να πάτε τους τροχούς σας στο πλησιέστερο βενζινάδικο και να τους φουσκώσετε – απλώς θυμηθείτε να έχετε έναν προσαρμογέα βαλβίδας που επιτρέπει στη βαλβίδα Presta να χρησιμοποιεί εξαρτήματα αεροσυμπιεστή σχεδιασμένα για βαλβίδες Schraeder που έχουν τα αυτοκίνητα. Φροντίστε να μην υπερβάλλετε με την πίεση των ελαστικών. Διατηρήστε την πίεση εντός του συνιστώμενου εύρους.

Μετά από όλα αυτά, είστε έτοιμοι να αρχίσετε να εξερευνάτε τον κόσμο της χαμηλότερης πίεσης των ελαστικών, του καλύτερου κρατήματος και θα αποχαιρετήσετε τα σκασμένα λάστιχα.

Μετάβαση στο περιεχόμενο