Ακατάλληλη συναρμολόγηση ποδηλάτου και ελαττωματικά εξαρτήματα ποδηλάτου
Ενώ συχνά εστιάζουμε στους κινδύνους των ατυχημάτων, οι ποδηλάτες αντιμετωπίζουν και άλλους δυνητικά σοβαρούς κινδύνους που είναι λιγότερο γνωστοί. Ένας άλλος ουσιαστικός κίνδυνος με το ποδήλατο είναι η βλάβη του εξοπλισμού.
Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους ένα ποδήλατο μπορεί να συναρμολογηθεί ακατάλληλα ή να κατασκευαστεί ελαττωματικά και να προκαλέσει ατύχημα του ποδηλάτη. Αυτοί περιλαμβάνουν:
- Τιμόνι ή λαιμός τιμονιού – Αυτά τα εξαρτήματα τοποθετούνται είτε πολύ χαλαρά είτε σφίγγονται υπερβολικά ώστε να σπάνε.
- Παλουκόσελα τοποθετημένα πολύ ψηλά – Ο σωλήνας της σέλας είναι τοποθετημένος έτσι ώστε να υπάρχει επαρκές ελάχιστο βάθος του σωλήνα που εισάγεται στο σκελετό. Αν τοποθετηθεί πάνω από το όριο που είναι χαραγμένο στο παλουκόσελο αυτό μπορεί να προκαλέσει την αποκοπή από το σκελετό του ποδηλάτου.
- Λαιμός τιμονιού που είναι σηκωμένος πολύ ψηλά – Εάν τοποθετηθεί πάνω από το όριο που υπάρχει με σήμανση στον σωλήνα του λαιμού του τιμονιού, ο λαιμός και το τιμόνι μπορούν να διαχωριστούν από το σκελετό του ποδηλάτου.
- Ακατάλληλα προσαρτημένα πεντάλ – Εάν το πεντάλ είναι στερεωμένο χωρίς να ευθυγραμμιστούν σωστά τα σπειρώματα του άξονα του πεντάλ και του βραχίονα της μεσαίας τριβής, το πεντάλ μπορεί να αποκολληθεί ξαφνικά.
- Ακατάλληλα σφιγμένοι άξονες κέντρου quick release – Ένας από τους πιο συνηθισμένους κινδύνους των εξαρτημάτων ποδηλάτου προκύπτει από τους άξονες ταχείας απελευθέρωσης που συγκρατούν τους τροχούς στο μπροστινό πιρούνι ή στο πίσω ψαλίδι του ποδηλάτου. Εάν οι άξονες ταχείας απελευθέρωσης είναι πολύ χαλαοί, οι τροχοί του ποδηλάτου μπορεί πραγματικά να φύγουν από το ποδήλατο. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε τραγικές συνέπειες, συμπεριλαμβανομένης της εκτίναξης του ποδηλάτη πάνω από το τιμόνι και του σοβαρού τραυματισμού στο κεφάλι.
- Ελαττωματικοί σκελετοί και πιρούνια ποδηλάτων – Είναι σύνηθες φαινόμενο τα ποδηλάτα υψηλής ποιότητας να κατασκευάζονται από ανθρακονήματα λόγω του σημαντικά μικρότερου βάρους και της αυξημένης ακαμψίας τους. Αν και αυτό είναι γενικά ένα ισχυρό υλικό όταν χρησιμοποιείται σωστά, έχουν υπάρξει πολλές περιπτώσεις καταστροφικών αστοχιών από ανθρακονήματα είτε στο σκελετό είτε στο πιρούνι του ποδηλάτου, γεγονός που έχει προκαλέσει σοβαρούς τραυματισμούς στους ποδηλάτες. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα με τις αστοχίες ανθρακονημάτων είναι η απρόβλεπτη ικανότητα τους και συχνά η έλλειψη ενδεικτικών προειδοποιητικών σημάτων. Μπορεί να είχαν επιθεωρήσει προσεκτικά το σκελετό και το πιρούνι του ποδηλάτου συχνά για να ελέγξουν για ρωγμές ή σημάδια ζημιάς. Αλλά τέτοια εξωτερικά σημάδια συχνά δεν υπάρχουν. Τα ελαττωματικά πλαίσιο ή τα εξάρτημα ποδηλάτου από ανθρακονήματα θα εντοπιστούν μόνο όταν έχουν σπάσει. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, ο ποδηλάτης κινδυνεύει να υποστεί σοβαρό τραυματισμό.
Ακολουθούν ορισμένα τυπικά προβλήματα με ανθρακονήματα στα ποδήλατα:
Α. Το ανθρακόνημα στο πλαίσιο ή στο πιρούνι του ποδηλάτου έχει «κοιλώματα με αέρα» κάτω από την επιφάνεια του υλικού και δεν φαίνονται παρά μόνο μετά το σπάσιμο του εξαρτήματος.
Β. Το ανθρακόνημα υφίσταται σοβαρό εσωτερικό τραυματισμό μετά από σύγκρουση, αλλά ο ποδηλάτης συνεχίζει να το χρησιμοποιεί γιατί δεν υπάρχει εμφανής ζημιά.
Γ. Οι ίνες άνθρακα δεν χρησιμοποιούνται σωστά κατά τη διαδικασία κατασκευής του σκελετού ποδηλάτου (κυρίως στην Κίνα και σε άλλα μέρη της Ανατολής). Καθορίζεται με μια υποτυπώδη μέθοδο.
Ελαττωματική Συναρμολόγηση από πολυκαταστήματα αθλητικών ειδών
Τα ποδήλατα μπορεί να είναι ελαττωματικά είτε επειδή τα εξαρτήματα του ποδηλάτου κατασκευάστηκαν λανθασμένα είτε επειδή δεν συναρμολογήθηκαν με ασφάλεια. Από την εμπειρία μου, πιστεύω ότι γίνεται όλο και πιο διαδεδομένο για τα ποδήλατα να συναρμολογούνται επικίνδυνα. Αυτό μπορεί πιθανότατα να οφείλεται στο ΠΩΣ πωλούνται καινούργια ποδήλατα – ή στο ΠΟΥ τα πουλάνε. Παντού υπάρχουν εξειδικευμένα τοπικά καταστήματα λιανικής πώλησης ποδηλάτων αλλά πλέον αυτά τα καταστήματα πωλούν τώρα μόνο ένα μικρό ποσοστό των καινούργιων ποδηλάτων. Οι αγοραστές πλέον προσελκύονται από τις προσφορές των αλυσίδων πολυκαταστημάτων και αθλητικών ειδών και βομβαρδίζονται με διαφημίσεις από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και online καταστημάτων από όλη την υφήλιο. Σχεδόν πάντα τα πολυκαταστήματα δεν έχουν ουσιαστικά κανέναν υπάλληλο με πραγματική εμπειρία στα ποδήλατα . Αυτό είναι πολύ ανησυχητικό καθώς οι πωλήσεις κυριαρχούνται από μαζικούς εμπόρους, και η ποιότητα της συναρμολόγησης ποδηλάτων συχνά τίθεται σε κίνδυνο.
Εκτός από την αμελή συναρμολόγηση ή κατασκευή ποδηλάτων, πολλές φορές δεν παρέχουν ένα εγχειρίδιο ιδιοκτήτη για το ποδήλατο ή δεν επικολλούν τα προειδοποιητικά αυτοκόλλητα στο ποδήλατο που σχεδιάστηκαν για να τοποθετηθούν κατά τη συναρμολόγηση του ποδηλάτου.
Πάντα να εμπιστεύεστε το τοπικό σας κατάστημα που σίγουρα θα σας βοηθήσει να επιλέξετε το σωστό τύπο και μέγεθος ποδηλάτου που χρειάζεστε και πάντα θα έχει μια φιλική συμβουλή για την επόμενη βόλτα σας. Κι όταν θα χρειαστείτε κάποια επισκευή είναι προτιμότερο να το χειριστεί ένας εξειδικευμένος μηχανικός ποδηλάτων από το ίδιο κατάστημα από το οποίο το αγοράσατε.