Τα ελαστικά του ποδηλάτου σας μπορεί να μην είναι κάτι που σκέφτεστε πολύ συχνά, αλλά έχουν κρίσιμες συνέπειες για κάθε σημείο της διαδρομής σας. Η καλύτερη κατανόηση του τρόπου μέτρησης του μεγέθους του ελαστικού του ποδηλάτου βουνού, gravel και δρόμου μπορεί να σας βοηθήσει να ρυθμίσετε τον εξοπλισμό σας και να μάθετε πώς το μέγεθος του ελαστικού σχετίζεται με την απόδοση μπορεί να σας κάνει πιο γρήγορους. Ποια είναι τα βασικά στοιχεία του μεγέθους του ελαστικού ποδηλάτου;

Πώς μετράτε το μέγεθος του ελαστικού ποδηλάτου;
Τα ελαστικά ποδηλάτων μετρώνται συνήθως σε δύο διαστάσεις – διάμετρος και πλάτος. Η μέτρηση της διαμέτρου είναι μια προσέγγιση της συνολικής εξωτερικής διαμέτρου του ελαστικού συμπεριλαμβανομένων των πέλματος και το πλάτος είναι μια μέτρηση του κατά προσέγγιση συνολικού πλάτους του ελαστικού όταν είναι τοποθετημένο και φουσκωμένο. Για τα ελαστικά ποδηλάτων βουνού αυτές οι διαστάσεις εκφράζονται σε ίντσες, ενώ τα χιλιοστά χρησιμοποιείται ως μέγεθος για δρόμο, gravel και πίστα. Για παράδειγμα, ένα ελαστικό ποδηλάτου βουνού 29 x 2.25 έχει διάμετρο περίπου 29” και πλάτος περίπου 2.25”, ενώ ένα ελαστικό δρόμου 700c x 25 έχει διάμετρο περίπου 700 mm και πλάτος 25 mm.
Αυτό to καθιστά πολύ απλό να τοποθετήσετε ένα σύγχρονο ελαστικό σε μια σύγχρονη ζάντα – ένα ελαστικό 700c θα ταιριάζει σχεδόν σίγουρα σε ένα στεφάνι δρόμου 700c (θα εξηγήσουμε ότι “c” αργότερα) και ένα ελαστικό 29” πιθανότατα θα ταιριάζει σε ένα στεφάνι MTB 29”. Αλλά ορισμένα απαρχαιωμένα ή ασυνήθιστα μεγέθη μπορεί να φέρουν παραπλανητική σήμανση και οι ονομαστικές μετρήσεις οποιουδήποτε ελαστικού (ειδικά το πλάτος) είναι στην πραγματικότητα απλώς προσεγγίσεις. Το πλάτος της ζάντας και η πίεση του ελαστικού μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά το μέγεθος ενός ελαστικού όταν τοποθετείται και φουσκώνει, και τα ελαστικά είναι συχνά λίγο μεγαλύτερα ή μικρότερα όταν τοποθετούνται από ότι υποδηλώνει η τυπωμένη διάσταση.
Για να μειωθεί η σύγχυση, τα περισσότερα ελαστικά φέρουν επίσης ετικέτα με ένα δεύτερο σύστημα μετρήσεων που ονομάζεται ISO (παλαιότερα γνωστό ως ETRTO). Η μέτρηση ISO εμφανίζει το ονομαστικό πλάτος του ελαστικού σε χιλιοστά, ακολουθούμενο από τη διάμετρο στο χείλος του ελαστικού (η επιφάνεια που συνδέεται πραγματικά στo στεφάνι) σε χιλιοστά (π.χ.: 25 x 622 είναι ένα κοινό ελαστικό δρόμου). Αυτή η μέτρηση μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση οποιασδήποτε ασάφειας σχετικά με το εάν ένα ελαστικό ταιριάζει σε μια συγκεκριμένη ζάντα, αλλά όπως συμβαίνει με άλλα συστήματα, η μέτρηση ISO του πλάτους ενός ελαστικού είναι κατά προσέγγιση και μπορεί να επηρεαστεί από την πίεση και το πλάτος της ζάντας.
Μεγέθη ελαστικών ποδηλάτων δρόμου
Σχεδόν όλα τα σύγχρονα ποδήλατα δρόμου χρησιμοποιούν τροχούς και ελαστικά 700c. Παλαιότερα ήταν ευρέως αποδεκτό ότι τα στενότερα ελαστικά ήταν πιο γρήγορα και τα 23 mm ήταν το τυπικό πλάτος. Αλλά πρόσφατη έρευνα έχει αποδείξει ότι τα φαρδύτερα ελαστικά είναι πιο γρήγορα και πιο άνετα στις περισσότερες περιπτώσεις. Ως αποτέλεσμα, τα 700c x 25mm και τα 700c x 28mm είναι πλέον τα πιο κοινά μεγέθη ελαστικών δρόμου. Πολλοί αναβάτες προτιμούν ακόμη μεγαλύτερα πλάτη 30 mm ή 32 mm. Ο περιοριστικός παράγοντας είναι συνήθως το ίδιο το ποδήλατο, με ορισμένα πλαίσια να μην μπορούν να χωρέσουν ελαστικά πέρα από ένα ορισμένο πλάτος. Τα περισσότερα νέα πλαίσια δρόμου μπορούν να χωρέσουν τουλάχιστον ελαστικά έως και 28 mm, αλλά ελέγξτε ξανά το περιθώριο του πλαισίου σας πριν αυξήσετε το μέγεθος.
Υπάρχουν μερικά άλλα λιγότερο κοινά μεγέθη τροχών και ελαστικών για ποδήλατα δρόμου. Το 650b (ISO 584) και το σπανιότερο 650c (ISO 571) είναι δύο παραδείγματα, και τα δύο χρησιμοποιούνται μερικές φορές σε ποδήλατα για μικρότερους αναβάτες. Το γράμμα που ακολουθεί τη μέτρηση της διαμέτρου στα γαλλικά μεγέθη ελαστικών αρχικά οριοθετούσε το πλάτος, αλλά τώρα είναι κυρίως χρήσιμο να γίνεται διάκριση μεταξύ μεγεθών με παρόμοια ονομασία αλλά ασύμβατα. Για παράδειγμα, ένα ελαστικό 650b δεν χωράει σε ζάντα 650c.
Είναι επίσης σημαντικό να κατανοήσουμε τους διαφορετικούς τύπους αμοιβαία ασυμβίβαστων ελαστικών δρόμου. Τα Clinchers είναι πιο κοινά. Αυτά είναι τα γνωστά ελαστικά που κάθονται σε στεφάνια με άγκιστρο στο χείλος. Ορισμένες ζάντες clincher μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν με ελαστικά tubeless, τα οποία χρησιμοποιούν ένα στεγανοποιητικό υγρό αντί για σαμπρέλα. Τέλος, τα ελαστικά μπουαγιώ ράβονται μόνιμα κλειστά γύρω από μία σαμπρέλα και κολλούνται σε ένα ειδικά κατασκευασμένο στεφάνι tubular. Και οι 3 από αυτούς τους τύπους ελαστικών χρησιμοποιούν τα ίδια πρότυπα μεγέθους και ορολογία, αλλά γενικά δεν είναι εναλλάξιμα.
Πίεση ελαστικών ποδηλάτου δρόμου
Τα ελαστικά τυπώνονται με το προτεινόμενο εύρος πίεσης από τον κατασκευαστή και οι αναβάτες δρόμου συνήθιζαν να πιστεύουν ότι το φούσκωμα των ελαστικών τους στην υψηλότερη δυνατή πίεση ήταν ταχύτερο. Αλλά με τη μετάβαση σε φαρδύτερα ελαστικά, ήρθε και μια τάση προς χαμηλότερη πίεση. Η επιστήμη της πίεσης των ελαστικών είναι περίπλοκη, αλλά τα φαρδύτερα ελαστικά απαιτούν λιγότερη πίεση για τον ίδιο όγκο αέρα από τα στενότερα ελαστικά, επιτρέποντας μια πιο άνετη οδήγηση. Επιπλέον, τα φαρδύτερα ελαστικά σε χαμηλότερες πιέσεις μειώνουν την αναπήδηση και είναι στην πραγματικότητα πιο γρήγορα στις περισσότερες επιφάνειες από τα στενότερα, σκληρότερα ελαστικά.
Είναι δύσκολο να κάνετε μια γενική σύσταση για την πίεση – οι συνθήκες οδήγησης, το βάρος σας και το μέγεθος του ελαστικού παίζουν ρόλο. Αλλά γενικά, όσο μεγαλύτερο είναι το ελαστικό και όσο πιο τραχιά είναι η επιφάνεια, τόσο χαμηλότερη είναι η βέλτιστη πίεση. Με κάθε αύξηση 3 mm στο πλάτος του ελαστικού, μπορείτε συνήθως να μειώσετε την πίεση κατά 1 Bar (~14 psi). Επίσης, τα ελαστικά tubeless μπορούν γενικά να οδηγούνται σε χαμηλότερες πιέσεις από τα ελαστικά με σαμπρέλα του ίδιου μεγέθους. Ορισμένοι κατασκευαστές ελαστικών και στεφανιών έχουν υπολογισμούς στους ιστότοπούς τους που κάνουν εξατομικευμένες συστάσεις για την πίεση. Αυτά είναι μια εξαιρετική πηγή εκκίνησης για να κάνετε τη βόλτα σας πιο γρήγορη και αποτελεσματική.
Μεγέθη ελαστικών Mountain Bike
Τα ελαστικά ποδηλάτου βουνού μετρώνται σε ίντσες και προσφέρονται σε 3 μη εναλλάξιμες διαμέτρους που αντιστοιχούν στα κοινά μεγέθη τροχών ποδηλάτου βουνού. Τα πιο δημοφιλή για ποδήλατα βουνού υψηλής ποιότητας είναι τα ελαστικά και οι τροχοί 29 ιντσών. Ακολουθούν οι τροχοί 27,5 ιντσών, που προτιμούν ορισμένοι αναβάτες που τους αρέσουν οι μικρότεροι, ελαφρώς πιο ευέλικτοι τροχοί. Και τέλος, οι τροχοί και τα ελαστικά 26” ήταν το στάνταρ, αλλά τώρα βρίσκονται κυρίως σε φθηνά και παιδικά ποδήλατα.
Τα ελαστικά σε καθεμία από αυτές τις διαμέτρους είναι διαθέσιμα σε μεγάλη ποικιλία πλάτους, τα οποία οι αναβάτες επιλέγουν για τις ιδιαιτερότητες της οδήγησης και του εδάφους τους. Οι αθλητές cross-country επιλέγουν συνήθως σχετικά στενά ελαστικά με πλάτος από 1,9” έως 2,25”. Τα ποδήλατα Trail, all-mountain και enduro είναι συνήθως εξοπλισμένα με φαρδύτερα ελαστικά μεταξύ 2,25” και 2,4” και τα ελαστικά κατάβασης είναι ακόμη φαρδύτερα από 2,4” έως 2,6”. Τέλος, τα φαρδιά ελαστικά ποδηλάτου τοποθετούνται σε ειδικά κατασκευασμένες ζάντες και πιέζουν τα όρια ακόμη περισσότερο, μερικές φορές με πλάτος έως και 5”. Οι ιδιαιτερότητες της επιλογής ελαστικών εξετάζονται προσεκτικά από τους ποδηλάτες βουνού, με τους δρομείς να επιλέγουν συχνά διαφορετικά πλάτη και σχέδια πέλματος ανάλογα με τη μορφολογία του εδάφους και τις συνθήκες.
Είναι ενδιαφέρον ότι τα περισσότερα μεγέθη τροχών ποδηλάτου βουνού έχουν στην πραγματικότητα την ίδια διάμετρο με τους τροχούς δρόμου – οι τροχοί 29″ αντιστοιχούν με 700c, ενώ οι 27,5″ είναι ίδιοι με τους τροχούς 650b. Αλλά δεν θα θέλατε να βάζετε ελαστικά που προορίζονται για το ένα σε έναν τροχό που προορίζεται για τον άλλο, καθώς το πλάτος της ζάντας είναι δραματικά διαφορετικό για ποδήλατα δρόμου και βουνού και θα παρεμπόδιζε την απόδοση του ελαστικού.
Πίεση ελαστικών Mountain Bike
Η πίεση των ελαστικών είναι μια κρίσιμη επιλογή στην ορεινή ποδηλασία. Μικρές αλλαγές στην πίεση μπορούν να επηρεάσουν δραματικά την απόδοση και το χειρισμό στο μονοπάτι, και οι έμπειροι ποδηλάτες βουνού προσαρμόζουν τακτικά την πίεση ανάλογα με το έδαφος, τις συνθήκες, το στυλ οδήγησης και την επιλογή των ελαστικών.
Επειδή όλες αυτές οι μεταβλητές είναι παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη, είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει μια γενική σύσταση για την πίεση των ελαστικών στο MTB. Οι πίνακες πίεσης των εταιρειών μπορούν να σας βοηθήσουν για μία αρχική πίεση με βάση τον εξοπλισμό, το βάρος και τις συνθήκες, αλλά τελικά, είναι θέμα προσωπικής προτίμησης και μάθησης από την εμπειρία. Μια καλή στρατηγική είναι να αντιμετωπίζετε τις πρώτες βόλτες με καινούργια ελαστικά ή σε νέο έδαφος ως πειράματα. Πάρτε μαζί σας έναν ψηφιακό μετρητή, ξεκινήστε με πίεση από την ψηλότερη και σταδιακά ξεφουσκώστε λίγα psi ή να προσθέσετε λίγη πίεση πίσω καθώς οδηγείτε για να πειραματιστείτε με αυτό που λειτουργεί καλύτερα για εσάς. Ελέγξτε και καταγράψτε την πίεσή σας όταν βρείτε τη χρυσή τομή και χρησιμοποιήστε αυτό ως σημείο εκκίνησης για μελλοντικές βόλτες.
Υπάρχουν μερικές γενικές αρχές που πρέπει να λάβετε υπόψη όταν βρείτε τη σωστή πίεση. Συνήθως, όσο μεγαλύτερο είναι το ελαστικό σας, τόσο χαμηλότερη είναι η βέλτιστη πίεση. Τα ελαστικά με λεπτότερο περίβλημα απαιτούν υψηλότερη πίεση, όπως και οι βαρύτεροι αναβάτες. Το βραχώδες έδαφος μπορεί επίσης να απαιτεί υψηλότερη πίεση για την αποφυγή σκασμένων ελαστικών, ενώ χαμηλότερες πιέσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πατημένο χώμα, ή λασπώδεις συνθήκες. Τέλος, σε μερικούς αναβάτες αρέσει να χρησιμοποιούν ένθετα ελαστικών, τα οποία παρέχουν καλύτερη προστασία στα σκασίματα και επιτρέπουν μερικές psi μείωση της πίεσης.
Μεγέθη ελαστικών για άλλους κλάδους ποδηλασίας
Οι ποδηλάτες Gravel, cyclocross και track επιλέγουν επίσης συγκεκριμένα μεγέθη και πιέσεις ελαστικών για βελτιστοποίηση της απόδοσης.
Μεγέθη ελαστικών Cyclocross
Τα ποδήλατα Cyclocross χρησιμοποιούν τροχούς δρόμου 700c, επομένως τα ελαστικά cyclocross είναι όλα σχεδιασμένα για αυτήν την τυπική διάμετρο. Στο παρελθόν, οι περισσότεροι σοβαροί δρομείς cyclocross χρησιμοποιούσαν ελαστικά μπουαγιώ, αλλά τα ελαστικά tubeless έγιναν όλο και πιο δημοφιλή τελευταία. Τα ελαστικά σε αγώνες CX επιτρέπονται παραδοσιακά μέχρι το μέγιστο πλάτος των 33 mm και οι αγώνες που διέπονται από την UCI εξακολουθούν να επιβάλλουν αυτό το όριο.
Μεγέθη ελαστικών Gravel
Τα ποδήλατα Gravel παλιότερα ήταν ποδήλατα cyclocross που επαναχρησιμοποιήθηκαν, αλλά με τον αποκλειστικό εξοπλισμό gravel που εισήχθη τα τελευταία χρόνια οι επιλογές ελαστικών έχουν επεκταθεί σημαντικά. Τα περισσότερα ποδήλατα gravel χρησιμοποιούν τροχούς 700c, αλλά οι τροχοί 650b χρησιμοποιούνται περιστασιακά για ειδικά τεχνικά μονοπάτια και ποδήλατα. Τα περισσότερα νέα ποδήλατα gravel έχουν διάκενο για ελαστικά με πλάτος τουλάχιστον 42 ή 45 mm, ενώ μερικά επιτρέπουν ακόμη πιο φαρδιά ελαστικά. Σχεδόν όλοι οι αναβάτες gravel χρησιμοποιούν ελαστικά tubeless.
Τα ελαστικά Gravel εξισορροπούν την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα με πρόσφυση εκτός δρόμου. Τα στενότερα ελαστικά με ελάχιστο πέλμα είναι πιο γρήγορα σε σκληρές και πλακόστρωτες επιφάνειες, αλλά προσφέρουν κακή πρόσφυση σε στροφές σε χωματόδρομο. Τα φαρδύτερα ελαστικά με πιο επιθετικά σχέδια πέλματος είναι πιο ικανά στο χώμα, αλλά κυλούν πολύ πιο αργά σε ομαλούς ή ασφαλτοστρωμένους δρόμους. Οι αναβάτες gravel επιλέγουν το πλάτος και το σχέδιο του πέλματος που προσφέρει την καλύτερη ισορροπία για το έδαφος που συνήθως ποδηλατούν, αλλά μπορεί να προσαρμόσουν σημαντικά την επιλογή και την πίεση ελαστικών τους για διαφορετικές συνθήκες.
Μεγέθη ελαστικών πίστας
Όπως τα ποδήλατα δρόμου, τα ποδήλατα πίστας χρησιμοποιούν τροχούς 700c. Αλλά σε αντίθεση με το δρόμο όπου τα ελαφρώς φαρδύτερα και μαλακότερα ελαστικά είναι συνήθως πιο γρήγορα, σε μια ομαλή πίστα τα πιο σκληρά και στενότερα ελαστικά έχουν ένα πλεονέκτημα. Για αυτόν τον λόγο, οι δρομείς πίστας εξακολουθούν να προτιμούν ελαστικά μπουαγιώ πλάτους 21 mm – 23 mm φουσκωμένα σε πολύ υψηλές πιέσεις – συνήθως 150 psi ή περισσότερο σε εσωτερικές πίστες. Οι δρομείς σε πιο σκληρές εξωτερικές πίστες δεν φουσκώνουν τα ελαστικά τους τόσο ψηλά, αλλά εξακολουθούν να χρησιμοποιούν πολύ μεγαλύτερη πίεση από ότι στο δρόμο, με τα στενά ελαστικά να προσφέρουν όμως ελάχιστη προστασία από τρύπημα.
Κοινά μεγέθη ελαστικών ποδηλάτων
Μέγεθος ελαστικού | Χρήση | Ονομασία ISO |
700c x 23mm – 32mm | Δρόμος | 622 |
700c x 35mm – 50mm | Χαλίκι και Μικτή επιφάνεια | 622 |
650b x 23mm – 25mm | Μικρά ποδήλατα δρόμου | 584 |
650b x 45mm – 50mm | Gravel and Bikepacking | 584 |
26” x 2.1” – 2.3” | Cross Country MTB | 559 |
26” x 2.3” – 2,5” | Μονοπάτι | 559 |
26” x 2.4” – 2.6” | Enduro/ Κατάβαση | 559 |
27,5” x 2.1” – 2.3” | Cross Country MTB/ Χαλίκι | 584 |
27,5” x 2.3” – 2.5” | Μονοπάτι | 584 |
27,5” x 2.4” – 2.6” | Enduro και Downhill | 584 |
29” x 2.1” – 2.3” | Cross Country MTB | 622 |
29” x 2.3” – 2.5” | Μονοπάτι | 622 |
29” x 2.4” – 2.6” | Enduro και Downhill | 622 |