
Η ποδηλασία είναι ένα άθλημα με πολύ μικρά περιθώρια βελτίωσης του εξοπλισμού. Η διαφορά που κάνει μια μικρή αεροδυναμική αναβάθμιση σε ένα ποδήλατο, τον ποδηλάτη ή ακόμα και τα ρούχα σε έναν αγώνα μπορεί να είναι πάρα πολύ σημαντική.
Ωστόσο, ανεξάρτητα από το πώς αναβαθμίζονται με υψηλή τεχνολογία τα ποδήλατα, τα εξαρτήματα και τα ρούχα, ο τρόπος με τον οποίο οι ποδηλάτες αλληλεπιδρούν με μεταβλητά στοιχεία όπως η αντίσταση του αέρα, ο άνεμος, η βροχή και το διαφορετικό έδαφος είναι συνήθως ο καθοριστικός παράγοντας για το ποιος θα είναι ο νικητής.
Το κόλλημα (drafting) είναι το βασικό στρατηγικό στοιχείο στην ποδηλασία. Επιτρέπει στους αγωνιζόμενους να διατηρούν γρήγορο ρυθμό προστατεύοντας τον εαυτό τους και τους άλλους από τον άνεμο ή την αντίσταση του αέρα κατά τη διάρκεια ενός ποδηλατικού αγώνα.
Όποιος παρακολουθεί μηχανοκίνητα αθλήματα γνωρίζει πώς οι οδηγοί κρύβονται πίσω από άλλα οχήματα πριν κάνουν προσπεράσματα. Η τακτική είναι ίδια και στην ποδηλασία.
Η ιδέα είναι να προστατεύσετε τον καλύτερο αθλητή της ομάδας σας από την αντίσταση του αέρα. Αυτό τους επιτρέπει να εξοικονομούν ενέργεια κρυμμένοι πίσω από άλλους συναθλητές τους και δεν χρειάζεται να καταβάλλουν πολύ ενέργεια για να διατηρήσουν μια ανταγωνιστική θέση στο γκρουπ.
Το πλάνο είναι πολύ απλό. Οι ποδηλάτες πρέπει να παραμείνουν σε απόσταση λίγων εκατοστών πίσω από τη ρόδα ενός άλλου ποδηλάτη για να παραμείνουν προστατευμένοι από την αντίσταση του αέρα. Οι προπορευόμενοι οδηγούν κόντρα στον άνεμο και της αντίστασης του αέρα εξοικονομώντας ενέργεια σε αυτούς που βρίσκονται πίσω τους.
Συνήθως, θα κάνουν εναλλαγές μεταξύ τους για να μοιραστούν την ένταση της προσπάθειας σε όλη τη διάρκεια ενός αγώνα. Όσοι διεκδικούν τη νίκη ακολουθούν όλα τα ξεκολλήματα. Αν πιαστούν, πέφτουν ξανά στο κύριο πελοτόν για να εξοικονομήσουν ενέργεια.
Πώς λειτουργούν τα ξεκολλήματα
Συνήθως, όσοι περισσότεροι ποδηλάτες συνεργάζονται σημαίνει αυξημένη συνολική ταχύτητα και ικανότητα να κρατούν ρυθμό περισσότερο, καθώς περισσότεροι αναβάτες μπορούν να παραμείνουν φρέσκοι και να μοιραστούν τον φόρτο της προσπάθειας.
Μια μικρή ομάδα αναβατών θα προσπαθήσει να ξεκολλήσει στην αρχή του αγώνα ή λίγο πριν ή μετά από μια μεγάλη ανάβαση για να αυξήσει την απόσταση μεταξύ τους και του πελοτόν.
Αυτές οι ομάδες ξεκολλήματος είναι πάντα ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πώς λειτουργεί ένα γρουπ. Ένας αναβάτης θα φύγει μπροστά στο γκρουπ και θα μείνει εκεί για αρκετά δευτερόλεπτα πριν αποσυρθεί στο πλάι και κάτσει πίσω τελευταίος στο γκρουπ. Ο επόμενος, που ήταν δεύτερος, θα κάνει το ίδιο, και ούτω καθεξής.
Εάν συνεργαστούν με συνέπεια, γκρουπ με έστω και λίγους ποδηλάτες μπορούν να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν ένα προβάδισμα που αναγκάζει τους υπόλοιπους να προσπαθούν να διατηρήσουν ένα γρήγορο ρυθμό για να παραμείνουν στην διεκδίκηση των μεταλλίων.
Εάν οι προπορευόμενοι ποδηλάτες δεν συνεργαστούν σωστά, ωστόσο, το κύριο πελοτόν, που έχει σημαντικό αεροδυναμικό πλεονέκτημα και είναι γεμάτο με φρέσκους ποδηλάτες, μπορεί εύκολα να τους πιάσει.
Πώς λειτουργούν οι γραμμές
Στο drafting, οι αναβάτες μπαίνουν σε μερικούς διαφορετικούς σχηματισμούς ανάλογα με τις συνθήκες και τον αριθμό των αθλητών.
Η απλούστερη είναι η γραμμή ο ένας πίσω από τον άλλο όπου οι ποδηλάτες εναλλάσσονται στο μπροστινό μέρος.
Στη συνέχεια, υπάρχουν γραμμές σε δυάδες. Αυτές λειτουργούν το ίδιο με τις μονές γραμμές άλλά πλέον οι ποδηλάτες είναι δύο-δύο, δίπλα-δίπλα. Οι οδηγοί κάθε γραμμής ξεκολλούν στις αντίθετες πλευρές ενώ αλλάζουν θέση για να πάνε στο τέλος του γκρουπ.
Οι γραμμές περιστροφής ή κυκλικού ρυθμού είναι λίγο πιο περίπλοκες. Οι ποδηλάτες κινούνται σε μια γραμμή περιστρεφόμενου ρυθμού, δηλαδή εναλλάσσονται συνεχώς σαν προπορευόμενοι και κινούνται κυκλικά όπως ένας τροχός, κινούμενοι συνεχώς από μπροστά προς τα πίσω και μεταξύ τους.
Οι γραμμές περιστρεφόμενου ρυθμού είναι λίγο πιο δύσκολες. Οι αναβάτες πλοηγούνται προς τα εμπρός και προς τα πίσω ενώ κρατούν έναν σφιχτό σχηματισμό αντί απλώς να βγαίνουν από το προβάδισμα και να επανενώνονται στο πίσω μέρος.
Η κλιμακωτή γραμμή προσθέτει λίγο περισσότερη πολυπλοκότητα. Οι αναβάτες τη χρησιμοποιούν σε πλευρικούς ανέμους. Αντί να οδηγούν σε ευθεία γραμμή, οι αναβάτες στοιβάζονται σε διαγώνιες γραμμές ανάλογα με την κατεύθυνση του ανέμου.
Πόσο αποτελεσματικό είναι το κόλλημα σε ένα γκρουπ;
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το κόλλημα είναι απαραίτητο στους αγώνες ποδηλασίας.
Οι αναβάτες στο πίσω μέρος ενός γκροπυ τεσσάρων ή περισσότερων αγωνιζόμενων μπορούν να βιώσουν λιγότερο από το μισό της αντίστασης σε σύγκριση με τον προπορευόμενο.
Τώρα πλέον με τη χρήση ενός βατόμετρου μπορείτε εύκολα να δείτε πόση ενέργεια εξοικονομείτε σε πραγματικό χρόνο.
Γιατί έχει σημασία;
Η κατανόηση των θεμάτων του drafting και της τακτικής κάνει την παρακολούθηση αγώνων πολύ πιο διασκεδαστική. Κάνει επίσης τους αγώνες πολύ πιο ανταγωνιστικούς. Το drafting και οι σχετικές τακτικές της ομάδας μπορούν να προσφέρουν σε έναν ποδηλάτη με λιγότερη φυσική κατάσταση αρκετά πλεονέκτημα ώστε να κερδίσει έναν συναθλητή του με καλύτερη φυσική κατάσταση.
Για όσους δεν συμμετέχουν σε αγώνες ή περιστασιακούς ποδηλάτες, όλα τα παραπάνω μπορεί να μην φαίνονται απαραίτητα. Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Οι ποδηλάτες χρησιμοποιούν αυτές τις στρατηγικές σε ομαδικές βόλτες.
Έτσι, ακόμη και σε βόλτες με φίλους, η εκμάθηση της εθιμοτυπίας του πώς να κολλάτε σε ένα γκρουπ και να κινείστε με ρυθμό, ειδικά όταν μοιράζεστε το δρόμο με αυτοκίνητα, είναι πολύ σημαντικό.
Επιπλέον, θα είστε πιο γρήγοροι ακόμα κι αν δεν κυνηγάτε ένα νέο KOM.