
Αν θέλετε πραγματικά να οδηγείτε πιο γρήγορα με το ποδήλατο, τότε ο καλύτερος τρόπος για να το πετύχετε είναι να προγραμματίσετε σωστά την προπόνηση και τη διατροφή σας. Αλλά μπορείτε επίσης να αυξήσετε την απόδοση και την ταχύτητά σας κάνοντας τις ακόλουθες ρυθμίσεις.
Καθαρίστε και λαδώστε την αλυσίδα και το σύστημα μετάδοσης κίνησης
Η συντήρηση, ο καθαρισμός και η λίπανση του συστήματος μετάδοσης κίνησης είναι πρωταρχικής σημασίας. Δεν υπάρχει απώλεια ισχύος εάν ολόκληρο το σύστημα μετάδοσης κίνησης είναι καθαρό και λιπαίνεται σωστά. Επιπλέον, παρατείνετε τη διάρκεια ζωής της αλυσίδας, της κασέτας και των δίσκων. Το μόνο που χρειάζεστε είναι ένα απολιπαντικό, μερικές βούρτσες με σκληρές τρίχες, μερικά σφουγγάρια και νερό με υγρό πιάτων. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε ένα εργαλείο καθαρισμού αλυσίδας για επιπλέον βαθύτερο καθαρισμό.
Η ποικιλία των λιπαντικών αλυσίδας στην αγορά είναι τεράστια. Μπορείτε να βρείτε προϊόντα που κυμαίνονται από λάδια μέχρι κερί, υπάρχουν επίσης ειδικές επιλογές για υγρές και ξηρές συνθήκες… Δεν έχετε παρά να πειραματιστείτε για την εύρεση αυτού που ταιριάζει στις ανάγκες σας. Απλώς μην το παρακάνετε λούζοντας την αλυσίδα με λιπαντικό γιατί το πολύ λάδι προσελκύει περισσότερη βρωμιά. Λαδώστε την αλυσίδα, περιμένετε λίγα λεπτά για να φτάσει το λάδι στο εσωτερικό των κρίκων και σκουπίστε τη πολύ καλά με ένα στεγνό πανί.
Χρησιμοποιήστε σωστά τα γρανάζια
Εάν υπάρχει υπερβολική τάση και/ή τριβή στην αλυσίδα, την κασέτα, τους δίσκους και τα ροδάκια του πίσω ντεραγιέ, το σύστημα μετάδοσης κίνησης χάνει την απόδοση του. Η χρήση των γραναζιών με ακατάλληλο τρόπο οδηγεί σε διασταυρούμενη αλυσίδα (π.χ. μεγάλος δίσκος + μεγάλο γρανάζι στην πίσω κασέτα) και προκαλεί την κάμψη της αλυσίδας σε πολλά σημεία, δημιουργώντας μεγαλύτερη ένταση και τριβή.
Τοποθετήστε σωστά τα καλώδια
Εάν το ποδήλατό σας δεν είναι καινούργιο, τα καλώδια είναι πιθανώς εκτεθειμένα και ορατά κάτω από το τιμόνι. Οι κατασκευαστές εξαφάνισαν τα καλώδια σε πιο πρόσφατα μοντέλα περνώντας τα μέσα στο τιμόνι, το λαιμό, και το πλαίσιο. Αυτά τα σχέδια δεν είναι το αποτέλεσμα κάποιων κατασκευαστών που θέλουν να κάνουν τη ζωή πιο δύσκολη για τους μηχανικούς και τους χρήστες κάθε φορά που κάτι χρειάζεται αλλαγή ή επισκευή. Είναι απλά μια βελτίωση στην αεροδυναμική. Όσο πιο καθαρό και καλύτερα οργανωμένο το μπροστινό μέρος του ποδηλάτου, τόσο χαμηλότερος είναι ο συντελεστής οπισθέλκουσας. Έτσι, κόψτε τα καλώδια όσο το δυνατόν περισσότερο και ενώστε τα μεταξύ τους.
Αλλάξτε ρουλεμάν
Όταν πρέπει να αλλάξετε ρουλεμάν μεσαίας τριβής ή ρουλεμάν κέντρων τροχού, σκεφτείτε να αναβαθμίσετε αυτά που έχετε. Δεν χρειάζεται να είναι κεραμικά ρουλεμάν. Τα ποιοτικά ρουλεμάν χάλυβα είναι φθηνότερα και προσφέρουν πραγματικά καλή απόδοση σε σύγκριση με τα απλά ρουλεμάν. Εάν αυτά που έχετε είναι ακόμα σε καλή κατάσταση, θυμηθείτε να μην τα γρασάρετε υπερβολικά (μόνο το 30% του ελεύθερου χώρου στο ρουλεμάν πρέπει να γεμίσει με γράσο). πολύ γράσο σημαίνει ότι οι μπίλιες θα γλιστρήσουν αντί να περιστρέφονται και θα χάσουν την αποτελεσματικότητά τους.
Ελαστικά και σαμπρέλες
Η διαφορά μεταξύ ελαστικών υψηλής ποιότητας και κανονικών ελαστικών είναι τεράστια. Είναι αλήθεια ότι κοστίζουν αρκετά ακριβότερα (γύρω στα 50-80 €), αλλά η αλλαγή είναι αισθητή. Όχι μόνο ως προς την ταχύτητα, αλλά και ως προς την ασφάλεια και την αντίσταση στη διάτρηση.
Η τριβή μεταξύ των εσωτερικών αεροθαλάμων βουτυλίου και του εσωτερικού των ελαστικών είναι πολύ υψηλότερη από ότι στην περίπτωση των αεροθαλάμων TPU. Όσο μεγαλύτερη είναι η τριβή, τόσο μεγαλύτερη είναι η απώλεια ενέργειας και επομένως τόσο μικρότερη είναι η ταχύτητα ή περισσότερη ισχύς που απαιτείται για να επιτευχθεί η ίδια ταχύτητα.
Χρησιμοποιήστε τη σωστή πίεση ελαστικών
Η υπερβολική πίεση θα έχει ως αποτέλεσμα το ελαστικό να μην έχει σωστή πρόσφυση σε ανώμαλες επιφάνειες. Η πολύ μικρή πίεση θα προκαλέσει περισσότερη τριβή από ότι χρειάζεται. Ρίξτε μια ματιά στις προτεινόμενες πιέσεις του κατασκευαστή των ελαστικών σας και αποκτήστε ένα ηλεκτρονικό μανόμετρο, για ακριβή μέτρηση της πίεσης.
Προσαρμόστε τη θέση του σώματός σας
Λυγίστε τους αγκώνες σας και σφίξτε τους φέρνοντάς τους προς το σώμα. Τραβήξτε τους ώμους σας προς τα μέσα και χαμηλώστε το κεφάλι σας. Αυτό και μόνο θα σας φέρει σε μια πιο αεροδυναμική θέση γιατί εσείς είστε το μεγαλύτερο εμπόδιο στη ροή του αέρα. Εάν μειώσετε την περιοχή που δημιουργεί αντίσταση στον αέρα, φυσικά θα μπορείτε να πάτε πιο γρήγορα.
Η μείωση του ύψους του λαιμού είναι μια άλλη επιλογή, αλλά δεν μπορούν ή πρέπει να το κάνουν όλοι. Μερικές φορές είναι καλύτερο να έχετε στενότερο τιμόνι, να βελτιώσετε την ευελιξία καθώς και τη δύναμη του κορμού και του άνω μέρους του σώματος για να λυγίζετε πιο εύκολα και να κρατάτε τη θέση σας περισσότερο.
Κράνος και ποδηλατικά ρούχα
Εκτός και αν έχετε ποδήλατο χρονομέτρησης ή τριάθλου, δεν χρειάζεται να εξοπληστείτε με ένα κράνος χρονομέτρησης. Αν και θεωρητικά σας επιτρέπει να φτάσετε τις υψηλότερες ταχύτητες, αισθητικά δεν φαίνεται καλό σε ένα ποδήλατο δρόμου, ακόμη λιγότερο εάν η στάση σας είναι όρθια αντί για αυτή που αναφέρθηκε παραπάνω. Ένα απλό κράνος με λιγότερους αεραγωγούς προσφέρει σημαντικές βελτιώσεις στην απόδοση που γίνονται μεγαλύτερες όσο πιο γρήγορα οδηγείτε.
Το ίδιο ισχύει και για τα ρούχα. Όσο λιγότερες ζάρες, πτυχές ή ραφές, τόσο το καλύτερο.
Τέλος, τα αεροδυναμικά καλύμματα παπουτσιών είναι πιο αποτελεσματικά. Αυτό το μικρό οριακό κέρδος, μαζί με όλα τα προαναφερθέντα, είναι μια σημαντική βελτίωση.
Συμπερασματικά, αν πρέπει να αλλάξουμε ή να αναβαθμίσουμε τον εξοπλισμό (τόσο τον δικό μας όσο και του ποδηλάτου μας), αξίζει να αναζητήσουμε λύσεις που θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί και να οδηγήσουμε πιο γρήγορα.