Αυτή η ανάρτηση εξετάζει τη συμβατότητα του δισκοβραχίονα ενός ποδηλάτου όσον αφορά την ανάμειξη δισκοβραχιόνων διαφόρων ταχυτήτων με άλλα εξαρτήματα. Για παράδειγμα: ένας δισκοβραχίονας 8 ταχυτήτων σε ένα ποδήλατο με 10άρα κασέτα και μια αλυσίδα 10 ταχυτήτων, ή ένας τριπλός δισκοβρασίονας με μπροστινό εκτροχιαστή κατασκευασμένος για διπλούς δισκοβραχίονες. Θα ασχοληθεί επίσης με την ανάμειξη δισκοβραxίονων δρόμου με εμπρόσθιο εκτροχιαστή για MTB και αντίστροφα.

Πρώτα απ’ όλα όταν αγοράζετε ένα δισκοβραχίονα, βεβαιωθείτε ότι ο τύπος της μεσαίας τριβής είναι αυτός που μπορεί να τοποθετηθεί στο πλαίσιο του ποδηλάτου .
Υπάρχουν πολλοί σημαντικοί παράγοντες για την αντιστοίχιση τους εμπρόσθιου εκτροχιαστή με τον δισκοβραχίονα. Έτσι, ακόμα κι αν ο αριθμός των ταχυτήτων και ο τύπος του δικοβραχίονα και του εμπρόσθιου εκτροχιαστή είναι ίδιοι, αυτοί οι παράγοντες θα πρέπει επίσης να ταιριάζουν. Εν ολίγοις: Το σχήμα του παραλληλόγραμμου του εκτροχιαστή και ο αριθμός των ταχυτήτων και των δοντιών του μεγάλου δίσκου για τα οποία έχει σχεδιαστεί θα πρέπει να ταιριάζουν με τον αριθμό δοντιών του μεγαλύτερου δίσκου στον δισκοβραχίονα που έχει συγκεκριμένο πλάτος.
1. Διαφορετικός αριθμός ταχυτήτων για το δισκοβραχίονα και το ποδήλατο
Τυπική ερώτηση: μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένας δισκοβραχίονας για 9 ταχύτητες με ένα ποδήλατο που έχει 11 ταχύτητες (πίσω γρανάζια) και αλυσίδα 11 ταχυτήτων (για 11 γρανάζια); Ή το αντίστροφο: μπορεί να χρησιμοποιηθεί δισκοβραχίονας 10 ταχυτήτων σε ποδήλατο με 8 ταχύτητες;
Όλες οι αλυσίδες έχουν σχεδόν την ίδια εσωτερική διάμετρο (πλάτος κυλίνδρου). Παρά το γεγονός ότι οι αλυσίδες για περισσότερες ταχύτητες έχουν λεπτότερες πλάκες και επομένως είναι πιο στενές (εξωτερικά) από τις αλυσίδες για μικρότερες ταχύτητες, το εσωτερικό πλάτος από κέντρο σε κέντρο κυλίνδρου είναι το ίδιο.
Εξαιτίας αυτού, το πάχος των δοντιών των δισκοβρασίονων δεν ποικίλλει πολύ. Επίσης, οι παρακείμενοι δίσκοι ενός δισκοβραχίονα έχουν μεγάλη διαφορά στη διάμετρο και δεν είναι τόσο στενά τοποθετημένοι όσο τα πίσω γρανάζια της κασέτας. Επομένως, δεν υπάρχει κίνδυνος η αλυσίδα, επειδή είναι πολύ φαρδιά, να κολλήσει ανάμεσα σε δύο δίσκους.
Όλα αυτά επιτρέπουν στους δίσκους του δισκοβραχίονα να συνδυάζονται ελεύθερα με όλα τα είδη αλυσίδων (και με διάφορους αριθμούς πίσω γραναζιών). Η μόνη επιπλοκή είναι το λεπτότερο παραλληλόγραμο των εμπρόσθιο εκτροχιαστή που έχουν σχεδιαστεί για περισσότερες ταχύτητες. Αυτό σημαίνει ότι, εάν χρησιμοποιείτε μια (πλατύτερη) αλυσίδα για λιγότερες ταχύτητες, η αλυσίδα θα τρίψει τον κλωβό. Οι ακραίοι συνδυασμοί (πχ. 34 εμπρός και 11 πίσω) δεν συνιστάται ούτως ή άλλως, επομένως μπορεί κανείς να εξετάσει κατά πόσο αυτή η τριβή θα είναι περιοριστική.
Εξαιρέσεις είναι οι δισκοβραχίονες μονής ταχύτητας, κατασκευασμένοι για φαρδιές αλυσίδες πάχους 1/8″ (δεν λειτουργούν με αλυσίδες πολλαπλών ταχυτήτων) και οι δίσκοι Shimano IG (που λειτουργούν μόνο με αλυσίδες έως και 8 ταχύτητες).
2. Ανάμειξη ταιριάσματος διαφόρων τύπων δισκοβραχίονα (δίσκοι)
2.1. Συνδυάζοντας διπλούς δισκοβραχίονες με τριπλούς εμπρόσθιους εκτροχιαστές
Οι τριπλοί εμπρόσθιοι εκτροχιαστές έχουν μακρύτερο παραλληλόγραμο (από ένα διπλό εμπρόσθιο εκτροχιαστή), με το εσωτερικό μέρος του παραλληλογράμου να είναι λίγο χαμηλότερο, για να πιάσει την αλυσίδα από τον τρίτο, μικρότερο δίσκο του δισκοβραχίονα. Εάν οι δύο δίσκοι ενός διπλού δισκοβραχίονα δεν έχουν μεγάλη διαφορά στον αριθμό των δοντιών (14 ή λιγότερα), ο τριπλός εμπρόσθιος εκτροχιαστής θα πρέπει να λειτουργεί μια χαρά σε ένα διπλό δισκοβραχίονα (με σωστή ρύθμιση των βιδών ορίου και του καλωδίου, φυσικά). Τυπικά παραδείγματα είναι οι παλιοί διπλοί δισκοβραχίονες δρόμου 53-39 (14 δόντια) ή 46-36 (10 δόντια).
Εάν χρησιμοποιείτε σύγχρονο δισκοβραχίονα compact, με μεγάλη διαφορά στον αριθμό των δοντιών μεταξύ του μεγάλου και του μικρού δίσκου, όπως 50-34 (16 δόντια) ή 46-30, η αλλαγή ταχύτητας θα είναι πιο αργή, με μεγαλύτερη πιθανότητα πτώσης της αλυσίδας όταν μετατοπίζεται στον μικρότερο δίσκο.
Ωστόσο, ακόμα κι αν η διαφορά είναι μεγάλη, ακόμα και τότε μπορεί να λειτουργήσει αποδεκτά καλά (ανάλογα με τα κριτήρια του καθενός).
2.2. Συνδυάζοντας τριπλούς δισκοβραχίονες με διπλούς εμπρόσθιους εκτροχιαστές
Το μεγαλύτερο πρόβλημα με αυτόν τον συνδυασμό είναι ότι τα διπλά σασμάν δεν έχουν αρκετά μακρύ παραλληλόγραμμο, με το εσωτερικό μέρος να είναι αρκετά χαμηλωμένο για να πιάσει την αλυσίδα από τον μικρότερο, τρίτο δίσκο.
Η ποιότητα της λειτουργίας αυτού του ζεύγους επηρεάζεται από τους ακόλουθους δύο παράγοντες:
Όσο μικρότερη είναι η διαφορά στον αριθμό των δοντιών μεταξύ του μεγαλύτερου και του μικρότερου δίσκου, τόσο το καλύτερο.
Για παράδειγμα: 48-38-28 (20 δόντια διαφορά) είναι καλύτερο από 44-32-22 (22 δόντια διαφορά).
Ή: 50-39-30 (20 δόντια διαφορά) είναι καλύτερο από 53-42-30 (23 δόντια διαφορά).
Ο αριθμός των δοντιών για το μεγάλο δίσκο για τους οποίους έχει σχεδιαστεί ο εμπρόσθιος εκτροχιαστής θα πρέπει να ταιριάζει με τον αριθμό των δοντιών του μεγαλύτερου δίσκου του τριπλού δισκοβραχίονα ή να είναι ελαφρώς μικρότερος.
Για παράδειγμα: Εμπρόσθιος εκτροχιαστής για δίσκο με 50 δόντια σε τριπλό 50-39-30.
Κακή επιλογή είναι ένας εμπρόσθιος εκτροχιαστής για δίσκο 53 δοντιών σε ένα τριπλό δισκοβραχίονα 44-32-22.
2.3. Συνδυασμός δισκοβραχίονα MTB με εμπρόσθιο εκτροχιαστή δρόμου και αντίστροφα
Οι δισκοβραχίονες δρόμου και MTB έχουν ελαφρώς διαφορετική απόσταση μεταξύ των δίσκων. Ωστόσο, αυτό δεν προκαλεί πολλά προβλήματα ακόμη και σε μηχανισμούς αλλαγής ταχυτήτων και εμπρόσθιους εκτροχιαστές κατά την ανάμειξή τους, όπως εξηγείται σε αυτές τις δύο αναρτήσεις:
Η διαφορά σίγουρα δεν ενοχλεί τους εμπρόθιους εκτροχιαστές στο να λειτουργούν ικανοποιητικά.. Εάν ο λεβιές αλλαγής ταχυτήτων, το καλώδιο και οι βίδες για τον περιορισμό της κίνησης έχουν ρυθμιστεί σωστά, δεν θα υπάρχουν προβλήματα.