
Γιατί είναι τόσο δημοφιλής στα ποδήλατα δρόμου και τώρα ακόμη και στα gravel; Eπειδή είναι αεροδυναμικοί, θα σας εξοικονομήσουν watt σε σχέση με το συμβατικό σχήμα;
Όπως γνωρίζουμε, τα στεφάνια με χαμηλό προφίλ υπάρχουν εδώ και δεκαετίες. Ωστόσο, η απόδοση είναι ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας όταν εξετάζουμε ένα σετ τροχών, πόσο άνετα είναι, είναι αρκετά ελαφριά, είναι σταθερά σε πλάγιο άνεμο και πόσο αεροδυναμικά είναι.
Όπως το πλαίσιο του ποδηλάτου σας, όσο πιο άκαμπτος είναι ο τροχός, τόσο περισσότερη μεταφορά ισχύος θα έχετε, αλλά θα μεταφέρετε επίσης περισσότερους κραδασμούς από το οδόστρωμα μέσω πιο άκαμπτων τροχών και ενός πιο άκαμπτου πλαισίου, έτσι θα θυσιάσετε την άνεση. Επομένως, πρέπει να βρείτε τη χρυσή τομή.
Εάν μεταφέρετε περισσότερους κραδασμούς στο δρόμο, θα κουραστείτε πιο γρήγορα και θα είστε λιγότερο αποτελεσματικοί με την πάροδο του χρόνου, επομένως είναι σημαντικό να μην έχετε υπερβολικά άκαμπτο τροχό.
Ένας τροχός δίσκος είναι ένα παράδειγμα πολύ άκαμπτου τροχού. Είναι σαν να έχετε το στεφάνι εκτεταμένο μέχρι το κέντρο του τροχού. Είναι πολύ αποτελεσματικό στη μεταφορά ισχύος, αλλά θα μεταφέρει επίσης πολλούς κραδασμούς από την επιφάνεια μέχρι το σκελετό σας και τελικά σε εσάς, οπότε μπορεί να είναι καλό για ομαλή επιφάνεια, π.χ. αγώνες χρονομέτρου και τρίαθλο αλλά όχι τόσο καλό για άλλους αγώνες, ειδικά σε πιο ανώμαλες επιφάνειες.
Τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι δύσκολο να βρείτε μια καλή επιλογή ελαστικών 25mm και ειδικά ελαστικά 23mm για τα στενότερα στεφάνια. Όλα γίνονται πιο φαρδιά, αλλά γιατί; Υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι:
Πίεση αέρα
Το φαρδύτερο ελαστικό περιέχει περισσότερο όγκο αέρα, αλλά απαιτεί λιγότερη πίεση συνολικά από ένα στενότερο ελαστικό, επομένως έχετε περισσότερη απορρόφηση κραδασμών με ένα φαρδύτερο ελαστικό από ένα πιο στενό σε μια ανώμαλη επιφάνεια. Επομένως, το φαρδύτερο ελαστικό σε μια τραχιά επιφάνεια είναι πιο γρήγορο από ένα πιο στενό ελαστικό.
Ας υποθέσουμε ότι η πίεση σε ένα φαρδύ ελαστικό είναι 75 PSI και ας υποθέσουμε ότι πρέπει να βάλουμε 95 PSI σε ένα στενό ελαστικό. Επομένως, το οδόστρωμα από μια ανώμαλη επιφάνεια θα απορροφηθεί πιο εύκολα με ένα φαρδύτερο ελαστικό και χαμηλότερη πίεση από ένα στενότερο ελαστικό με υψηλότερη πίεση και όσο πιο τραχύ είναι το οδόστρωμα τόσο πιο γρήγορο γίνεται το φαρδύτερο ελαστικό από ένα στενότερο ελαστικό.
Πρόσφυση
Το φαρδύτερο ελαστικό έχει μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής από το στενό ελαστικό, επομένως το αποτύπωμα επαφής στο δρόμο θα είναι φαρδύτερο από το στενό ελαστικό που θα έρθει σε επαφή με το δρόμο μόνο σε μικρότερο κομμάτι. Έτσι, έχετε περισσότερο ελαστικό στο δρόμο ανά πάσα στιγμή από ένα πιο στενό ελαστικό και το φαρδύτερο ελαστικό είναι πιο σταθερό στις στροφές και σε βρεγμένες συνθήκες συμπεριφέρεται πολύ καλύτερα.

Αλλά όλοι θέλουμε οι τροχοί μας να είναι όσο το δυνατόν ελαφρύτεροι, χωρίς φυσικά να μειώνονται οι επιδόσεις, σωστά;
Προφίλ ζάντας
Οι παράγοντες που επηρεάζουν το βάρος είναι πρώτα από όλα το προφίλ της ζάντας – πόσο βαθύ είναι. Ένα στεφάνι με προφίλ 70 γενικά θα είναι βαρύτερο από ένα που είναι 50. Μπορείτε να επιλέξετε ακτίνες από ανθρακονήματα που είναι ελαφρύτερες από τις χαλύβδινες ακτίνες όπως επίσης μερικά κέντρα τροχών είναι ελαφρύτερα από άλλα και φυσικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ελαφρύτερα ελαστικά και σαμπρέλες.
Σταθερότητα
Με ένα βαθύτερο προφίλ το στεφάνι θα επηρεαστεί περισσότερο από τους πλευρικούς ανέμους από ένα πιο ρηχό προφίλ και αυτό ισχύει κυρίως για τον μπροστινό σας τροχό, κι όχι τόσο τον πίσω τροχό.
Επίσης, ένας πιο βαρύς αναβάτης είναι πιο σταθερός από έναν ελαφρύτερο αναβάτη που έχει το βάρος του για να κρατήσει πιο σταθερό το ποδήλατο, μπορεί να κρατήσει την ταχύτητά του πιο σταθερή και να βάλει περισσότερη δύναμη. Επομένως, αν είστε ελαφρύτερος αναβάτης, δεν θα συνιστούσα να επιλέξετε τροχούς με στεφάνι με πιο βαθιά προφίλ, αλλά ενός πιο ρηχού, αν οδηγείτε σε συνθήκες με πολύ άνεμο.
Αεροδυναμική
Λάβετε υπόψη σας, ότι αυτή είναι η λεπτομέρεια που οι κατασκευαστές μπορούν να σας διαφημίσουν αυτή τη λέξη γνωρίζοντας πολύ καλά ότι δεν έχετε πρόσβαση για να μπορείτε να ελέγξετε τα δεδομένα τους. Για παράδειγμα, μπορεί να δηλώνουν 3% πιο αεροδυναμικοί τροχοί από το περσινό μοντέλο, αλλά δεν μπορείτε να το δοκιμάσετε, σωστά; Έτσι, μπορεί να σας ελκύουν τα δεδομένα και τα σχεδιαγράμματα τους, πιστεύοντας ότι αυτοί οι τροχοί θα σας κάνουν πιο γρήγορους.

Για παράδειγμα για ένα ελαστικό 28mm τι είδους ζάντας πλάτους χρειαζόμαστε; Λοιπόν, αν στενέψουμε πολύ, ας πούμε ένα στεφάνι με εξωτερικό πλάτος 23, το ελαστικό σας στην πραγματικότητα θα πρέπει να είναι διογκωμένο προς τα μέσα για να χωρέσει. Έτσι το ελαστικό σας θα φουσκώσει σαν χωνάκι παγωτού και η ροή του αέρα που έρχεται θα προκαλέσει αναταραχή και αναταράξεις στο πλάι της ζάντας. Ωστόσο, αν πρόκειται να επιλέξετε ένα φαρδύτερο στεφάνι, ας πούμε με ένα εξωτερικό πλάτος 28mm, και το ελαστικό είναι επίσης 28mm, τότε η ροή του αέρα περνάει ομοιόμορφα προς το στεφάνι, ώστε να μην υπάρχει καμία αναταραχή ή αναταράξεις στη ροή του αέρα.
Έτσι, αν χρειαζόμαστε μια καλύτερη ζάντα, χρειαζόμαστε μια ζάντα 28 για να ταιριάζει με ένα ελαστικό 28. Εάν έχετε ένα 32, τότε προτιμήστε ένα ακόμη πιο φαρδύ στεφάνι π.χ. ένα 32 και αυτό ονομάζεται αεροδυναμική αντιστοίχιση, που σημαίνει ότι το ελαστικό ταιριάζει με τη ζάντα για μέγιστη αεροδυναμική. Για συνηθισμένη οδήγηση στο δρόμο μπορεί να σας αρέσουν τα ελαστικά 28 και για πιο ανώμαλο οδόστρωμα μπορεί να επιλέξετε 32 ή 34. Λόγω αυτού του ταιριάσματος ελαστικών, πρέπει να ταιριάξετε ανάλογα τη ζάντα σας.
Εάν στην περιοχή όπου οδηγείτε οι δρόμοι είναι ως επί το πλείστον αρκετά ανώμαλοι και θέλετε να χρησιμοποιήσετε 32 για περισσότερη άνεση, τότε πρέπει να χρησιμοποιήσετε επίσης ένα ελαφρώς φαρδύτερο στεφάνι 32.
Προσέξτε ότι είναι η μέτρηση στο εξωτερικό της ζάντας, όχι στο εσωτερικό, γιατί να θυμάστε ότι οι περισσότερες ζάντες clincher χρησιμοποιούν την εσωτερική μέτρηση στις προδιαγραφές τους που μπορεί να είναι 19 ή 21 ή 23. Είναι το εξωτερικό πλάτος της ζάντας που πρέπει να ταιριάζει με το πλάτος του ελαστικού.
Όπως καταλαβαίνετε, αυτός είναι ο λόγος που τα φαρδύτερα ελαστικά γίνονται πιο δημοφιλή. Φυσικά, η αεροδυναμική δεν αφορά μόνο τον τροχό, αλλά και τον αναβάτη του ποδηλάτου σε αυτούς τους τροχούς, που συνεπάγεται ότι υπάρχουν περίπλοκες ροές και πιέσεις αέρα που είναι πολύ πιο σημαντικές από την αεροδυναμική του τροχού. Είναι καλό κάποιες εταιρείες να δουλεύουν τους τροχούς τους σε συνδυασμό με το σετ πλαισίων ή το αντίστροφο, το σετ πλαισίων σε συνδυασμό με τους τροχούς για να έχουν μέγιστη αεροδυναμική. Για παράδειγμα, μπορεί να έχουν έναν μπροστινό τροχό που έχει μικρότερο προφίλ, αλλά το το πλάτος είναι μεγαλύτερο στον μπροστινό τροχό και ο πίσω τροχός είναι το αντίθετο, θα είναι βαθύτερος στο προφίλ και πιο λεπτός στο πλάτος.
Ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα μέγιστα πλεονεκτήματα αεροδυναμικής σχεδίασης και κατασκευής ευνοούν ταχύτητες σε αγώνες χρονομέτρου των 50km/h. Έτσι για εμάς τους υπόλοιπους θνητούς ένα σετ στενών ελαστικών σε στεφάνι χαμηλού προφίλ ίσως θα είναι πιο γρήγορο από ένα σετ φαρδύτερων ελαστικών σε στεφάνια μεγάλου προφίλ σε ταχύτητα των 30km/h.
Συμπέρασμα
Η τάση προς φαρδύτερα ελαστικά αυξάνεται για περισσότερη άνεση και μεγαλύτερη πρόσφυση στο δρόμο για την ίδια αντίσταση κύλισης με ένα στενό ελαστικό.