Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Πώς να εξαερώσετε τα δισκόφρενα SRAM δρόμου και MTB

  • από

Τα υδραυλικά συστήματα δισκόφρενων απορροφούν τον αέρα με την πάροδο του χρόνου, επηρεάζοντας την απόδοση και την αίσθηση της μανέτας. Εάν τα φρένα σας έχουν σπογγώδη αίσθηση ή δεν έχουν δύναμη, αυτό μπορεί να είναι σημάδι ότι χρειάζονται εξαέρωση.

Η εξαέρωση φρένων είναι η διαδικασία αντικατάστασης του παλιού υγρού φρένων ενώ αφαιρούνται τυχόν φυσαλίδες αέρα στο σύστημα.

Η SRAM συνιστά να εξαερώνεται τα φρένα της ετησίως ή πιο συχνά εάν φρενάρετε απότομα και έντονα.

Σε αντίθεση με την εξαέρωση των δισκόφρενων Shimano , όπου μερικές φορές μπορείτε να τα εξαερώσετε με μία μόνο σύριγγα και χωνί, αυτό δεν είναι δυνατό με τη SRAM. Επομένως, είναι γενικά καλύτερο να πραγματοποιήσετε πλήρη εξαέρωση, χρησιμοποιώντας τεχνολογία Bleeding Edge και non-Bleeding Edge.

Η διαδικασία είναι ίδια για όλα τα άλλα δισκόφρενα SRAM δρόμου, gravel και mtb, εκτός από τα φρένα DB8 της SRAM με βάση το ορυκτέλαιο.

Με εξαίρεση τα προαναφερθέντα DB8, τα φρένα SRAM χρησιμοποιούν υγρό DOT, συγκεκριμένα τις παραλλαγές 4 ή 5.1, με την τελευταία να είναι το πιο συνηθισμένη λόγω του υψηλότερου σημείου βρασμού. Ως αποτέλεσμα, θα συνιστούσαμε πάντα τη χρήση υγρού DOT 5.1.

Το υγρό DOT είναι διαβρωτικό – μπορεί να ερεθίσει τα μάτια ή το δέρμα σας και να προκαλέσει ζημιά στο χρώμα ή στο φινίρισμα των εξαρτημάτων του ποδηλάτου σας. Να είστε προσεκτικοί όταν το χειρίζεστε και να έχετε στη διάθεσή σας πολλά πανιά και αλκοόλη για να καθαρίσετε τυχόν διαρροές.

Μην χρησιμοποιείτε κιτ εξαέρωσης που χρησιμοποιήθηκε προηγουμένως με διαφορετικό υγρό. Η χρήση λανθασμένου υγρού θα καταστρέψει τις τσιμούχες και θα οδηγήσει σε αστοχία των φρένων.

sram calliper bleed ports
ΑΡΙΣΤΕΡΑ: Bleeding Edge – ΔΕΞΙΑ: Βίδα θύρας εξαέρωσης torx

Πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία, θα πρέπει να προσδιορίσετε τον τύπο θύρας εξαέρωσης που χρησιμοποιεί η δαγκάνα σας.

Οι δαγκάνες με κάλυμμα θύρας εξαέρωσης από καουτσούκ υποδηλώνουν ότι είναι τύπου SRAM Bleeding Edge, ενώ οι δαγκάνες με βίδα θύρας εξαέρωσης T10 torx χρησιμοποιούν εξάρτημα με σπείρωμα.

sram bleeding edge 02

Το SRAM Bleeding Edge αντιπροσωπεύει μια αλλαγή στο πρότυπο θύρας εξαέρωσης δαγκάνας της SRAM και τα εξαρτήματα με σπείρωμα δεν ταιριάζουν. Το νεότερο πρότυπο κάνει την εξαέρωση πιο απλή, επειδή υπάρχει μειωμένη πιθανότητα διαρροής υγρού.

Απαραίτητα εργαλεία

Μυτοτσίμπιδο και κλειδί allen 2,5mm για την αφαίρεση των τακακιών του δισκόφρενου

Allen 4mm (για δαγκάνες Bleeding Edge)

Allen 5 mm (για ρύθμιση απόστασης της μανέτας)

Κλειδί torx T10

Ισοπροπυλική αλκοόλη

Προστατευτικά γυαλιά και προστατευτικά γάντια

Χαρτί/κουρέλια

Υγρό SRAM DOT 5.1

Ένα κιτ εξαέρωσης συμβατό με SRAM

Πρέσα εμβόλου (μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε πλαστικό λεβιέ εξαγωγής ελαστικού)

Μπλοκ εξαέρωσης για τις δαγκάνες

Ροπόκλειδο και σχετικές υποδοχές (συνιστάται αλλά όχι απαραίτητο)

Βήμα 1

Τοποθετήστε το ποδήλατο σε ένα σταντ επισκευής, βεβαιωθείτε ότι οι λεβιεδομανέτες είναι στο υψηλότερο σημείο.

Εάν εξαερώνετε ένα φρένο σε ποδήλατο mtb, τοποθετήστε τη μανέτα του φρένου έτσι ώστε να είναι παράλληλη με το έδαφος.

Αφαιρέστε τον τροχό και τα τακάκια του δισκόφρενου. Τοποθετήστε τα τακάκια σε ασφαλές σημείο όπου δεν θα έρθουν σε επαφή με υγρά φρένων.

Βήμα 2

Σπρώξτε τα έμβολα της δαγκάνας προς τα πίσω χρησιμοποιώντας είτε μια πρέσα εμβόλου είτε έναν πλαστικό μοχλό εξαγωγής ελαστικού. Προσέξτε όταν το κάνετε αυτό, ειδικά σε δαγκάνες υψηλότερης ποιότητας, που χρησιμοποιούν κεραμικά έμβολα γιατί ραγίζουν εύκολα.

sram bleeding block

Εγκαταστήστε ένα συμβατό μπλοκ εξαέρωσης. Εάν το μπλοκ εξαέρωσης δεν ταιριάζει, τα έμβολα είτε δεν ωθούνται εντελώς προς τα πίσω είτε μπορεί να οφείλεται στο ότι το σύστημα ήταν υπεργεμισμένο προηγουμένως.

Εάν κάνετε εξαέρωση την πίσω δαγκάνα, μπορείτε να την αφαιρέσετε από το πλαίσιο και να την αφήσετε να κρέμεται κάθετα. Αυτό μπορεί να διευκολύνει τις φυσαλίδες αέρα να μετακινηθούν μέχρι τη λεβιεδομανέτα.

redaxs contact bolt

Εάν το φρένο σας έχει ρύθμιση απόστασης της μανέτας, περιστρέψτε τη βίδα εντελώς προς την αντίθετη κατεύθυνση από το βέλος. Σε μία λεβιεδομανέτα ποδηλάτου δρόμου, αυτή θα βρίσκεται κάτω από το κάλυμμα της λεβιεδομανέτας και χρειάζεστε ένα κλειδί allen 5 mm.

sram lever 90mm

Tοποθετήσετε τη έτσι ώστε η άκρη της μανέτας να απέχει 90 mm από τον άξονα του τιμονιού. Εάν είναι εκτός αυτών των ορίων, σημειώστε την τρέχουσα μέτρησή σας, ώστε να μπορείτε να την ρυθμίσετε στη σωστή θέση αργότερα.

Βήμα 3

sram bleeding edge port

Εάν η δαγκάνα σας χρησιμοποιεί μια θύρα Bleeding Edge, εγκαταστήστε έναν συμβατό εξάρτημα με ακροφύσιο στο άκρο του εύκαμπτου σωλήνα της σύριγγας για τη δαγκάνα και ένα εξάρτημα με σπείρωμα στην σύριγγα που θα τοποθετηθεί στη μανέτα.

Εάν η δαγκάνα σας δεν είναι τύπου Bleeding Edge, θα χρειαστεί να τοποθετήσετε ένα εξάρτημα με σπείρωμα και στις δύο σύριγγες.

Γεμίστε τη σύριγγα της δαγκάνας ¾ γεμάτη και τη σύριγγα της μανέτας ¼ γεμάτη.

removing air syringe

Βεβαιωθείτε ότι έχετε εξαλείψει τυχόν φυσαλίδες αέρα για να αποφύγετε την εισαγωγή αέρα στο σύστημα. Κρατήστε τη σύριγγα κάθετα, με ένα πανί που καλύπτει το άκρο και πιέστε απαλά το έμβολο για να αφαιρέσετε τις φυσαλίδες αέρα.

Τώρα, χτυπήστε ελαφρά τη σύριγγα για να αφαιρέστε περισσότερες φυσαλίδες. Αξίζει να αφιερώσετε χρόνο για να βγάλετε όσο το δυνατόν περισσότερες φυσαλίδες. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα καλύτερη εξαέρωση και αίσθηση φρένων.

Επαναλάβετε αυτή τη διαδικασία για την άλλη σύριγγα.

Βήμα 4

sram lever bleeding port

Καλύψτε τη λεβιεδομανέτα με ένα πανί και αφαιρέστε τη θύρα εξαέρωσης.

Συνδέστε τη σύριγγα της μανέτας και σκουπίστε το υγρό που διαρρέει.

sram bleeding edge 03

Επαναλάβετε αυτή τη διαδικασία για τη σύριγγα στη δαγκάνα.

Για τις δαγκάνες με Bleeding Edge, αφαιρέστε το λαστιχένιο πώμα και χαλαρώστε τη βίδα του προσαρμογέα κατά ένα τέταρτο της στροφής με ένα κλειδί allen 4 mm πριν την ξανασφίξετε απαλά.

Συνδέστε τη σύριγγα πιέζοντας το εξάρτημα Bleeding Edge μέχρι να ακούσετε ένα κλικ και να νιώσετε ότι ασφαλίζει στη θέση του.

Περιστρέψτε το Bleeding Edge αριστερόστροφα μία πλήρη στροφή για να ανοίξετε το σύστημα.

Βήμα 5

Ανοίξτε τους σφιγκτήρες και στις δύο σύριγγες. Πιέστε προς τα κάτω τη σύριγγα της δαγκάνας μέχρι να γεμίσει η σύριγγα της μανέτας περίπου στα τρία τέταρτα.

Θα πρέπει να δείτε μερικές φυσαλίδες αέρα να μπαίνουν στη σύριγγα της μανέτας.

Εάν το υγρό που εισέρχεται στη σύριγγα της μανέτας έχει αποχρωματιστεί, κλείστε το σύστημα και συμπληρώστε το υγρό στη σύριγγα της δαγκάνας και να πετάξετε το υγρό στο σύστημα της μανέτας μέχρι να αφαιρέσετε όλο το παλιό υγρό.

Κρατήστε τις σύριγγες κάθετα έτσι ώστε οι φυσαλίδες να πάνε κατευθείαν στην κορυφή. Εάν βρίσκονται στο κάτω μέρος, το μόνο που θα κάνετε είναι να τις σπρώξετε πίσω στο σύστημα.

Συνεχίστε να πιέζετε και να τραβάτε ανάμεσα στις δύο σύριγγες μέχρι να μην βλέπετε πλέον φυσαλίδες αέρα να εισέρχονται στο σύστημα.

Είναι καλή ιδέα να ταρακουνήσετε χτυπώντας ελαφρά τον υδραυλικό σωλήνα για να αναγκάσετε τις φυσαλίδες αέρα να βγουν από το σύστημα.

Βήμα 6

sram syringe clamp

Κλείστε τους σφιγκτήρες και στις δύο σύριγγες.

Πιέστε την μανέτα του φρένου και κρατήστε την πατημένη στο τέρμα. Μπορείτε να την στερεώσετε σε αυτή τη θέση με ένα λάστιχάκι ή άλλο τρόπο.

Ανοίξτε το σφικτήρα στη σύριγγα της δαγκάνας. Τραβήξτε προς τα πάνω το έμβολο της σύριγγας της δαγκάνας για να δημιουργήσετε ένα κενό και, στη συνέχεια, πιέστε σταθερά προς τα κάτω για να πρεσσάρετε το σύστημα.

Επαναλάβετε αυτή τη διαδικασία μέχρι να μην βλέπετε πλέον φυσαλίδες αέρα.

Έπειτα πιέζετε σταθερά τη σύριγγα της δαγκάνας ενώ ταυτόχρονα απελευθερώνεται σταδιακά την μανέτα του φρένου μέχρι επανέλθει στην αρχική της θέση.

Στη συνέχεια, ασκήστε απαλή πίεση με το έμβολο για να βεβαιωθείτε ότι υπάρχει η βέλτιστη ποσότητα υγρού στο σύστημα.

Κλείστε τον σφιγκτήρα της σύριγγας της δαγκάνας και αφαιρέστε τη σύριγγα.

Στο Bleeding Edge, θα χρειαστεί να περιστρέψετε τον προσαρμογέα δεξιόστροφα μία πλήρη στροφή και, στη συνέχεια, να αφαιρέσετε τη σύριγγα. Έπειτα σφίξτε την βίδα allen 4 mm στα 1,5-1,7 Nm.

Τέλος, βεβαιωθείτε ότι έχετε τοποθετήσει το λαστιχένιο βύσμα εξαέρωσης πάνω από αυτή τη βίδα.

Βήμα 7

Ανοίξτε το σφικτήρα στη σύριγγα της μανέτας.

Πιέστε και αφήστε τη μανέτα του φρένου μια-δυο φορές. Τραβήξτε προς τα πάνω τη ο έμβολο της σύριγγας για να δημιουργήσετε ένα κενό και, στη συνέχεια, πιέστε σταθερά προς τα κάτω για να πρεσσάρετε το σύστημα.

Επαναλάβετε αυτή τη διαδικασία μέχρι να μην βλέπετε πλέον φυσαλίδες αέρα και, στη συνέχεια, κλείστε τον σφιγκτήρα της σύριγγας της μανέτας. Καθώς κλείνετε τον σφιγκτήρα της σύριγγας, ασκήστε απαλή πίεση με το έμβολο για να βεβαιωθείτε ότι υπάρχει η βέλτιστη ποσότητα υγρού στο σύστημα.

Αφαιρέστε τη σύριγγα της μανέτας, φροντίζοντας να αντικαταστήσετε γρήγορα τη βίδας εξαέρωσης torx. Εάν έχετε δυναμόκλειδο, η SRAM συνιστά να το σφίξετε στα 1,5-1,7 Nm.

Βήμα 8

Καθαρίστε καλά τη δαγκάνα και τη σύριγγα με ισοπροπυλική αλκοόλη, φροντίζοντας να καθαρίσετε και το εσωτερικό της δαγκάνας.

Αφού αφαιρέσετε το μπλοκ εξαέρωσης, τοποθετήστε ξανά τα τακάκια των φρένων. Πριν ακουμπήσετε τα τακάκια των φρένων, θα συνιστούσαμε να αλλάξετε γάντια σε περίπτωση που υπάρχει υγρό DOT πάνω τους.

Τοποθετήστε τον τροχό και ελέγξτε αν χρειάζεται να ευθυγραμμίσετε εκ νέου τη δαγκάνα σας.

Κάντε πρώτα μια δοκιμαστική βόλτα με το ποδήλατο σε ένα ασφαλές περιβάλλον χωρίς αυτοκίνητα πριν ξεκινήσετε.

Μετάβαση στο περιεχόμενο