Ποιά είναι η διαφορά; Πότε πρέπει να το χρησιμοποιήσετε και ποιό; Υπάρχει τελικά κάποια πραγματική διαφορά; Είναι καλύτερα να χρησιμοποιήσετε λάδι στην αλυσίδα από το να μη βάλετε καθόλου λάδι;
Παλιά το λάδωμα της αλυσίδας ήταν μια απλή υπόθεση. Αγόραζες ότι μάρκα έβρισκες. Η αλυσίδα σας μαύρισε και το σύστημα μετάδοσης κίνησης ήταν αργό και κολλώδες. Έτσι ακριβώς ήταν τα πράγματα.
Λάδι για βροχερό καιρό (Wet Lube) ή λάδι για καλοκαιρινές συνθήκες (Dry Lube);
Αργότερα, κάποια στιγμή στα τέλη του 20ου αιώνα με την εξέλιξη της τεχνολογίας λιπαντικών είχαμε μια μικρή επιλογή. Εντάξει, ήταν μια επιλογή ανάμεσα σε δύο – wet lube ή dry lube – αλλά τουλάχιστον ήταν κάτι.
Η επιλογή ήταν αρκετά αυτονόητη. Χρησιμοποιούσαμε dry lube όταν δεν ήταν ο καιρός βροχερός, και wet lube το χειμώνα όταν έβρεχε. Παρ’ όλα αυτά οι περισσότεροι χρησιμοποιούσαν wet lube για όλες τις καιρικές συνθήκες και η αλυσίδα ήταν μόνιμα μαυρισμένη.

Λάδι για βροχερό καιρό (Wet Lube)
Το wet lube είναι παχύρρευστο και ανθεκτικό στο πλύσιμο ή στο πιτσίλισμα. Αλλά κατά συνέπεια μπορεί επίσης να λειτουργήσει λίγο σαν κόλλα και να κατακρατήσει τη βρωμιά. Μπορεί στην πραγματικότητα να προκαλέσει πρόωρη φθορά στο σύστημα μετάδοσης κίνησης, επειδή συγκρατεί τόσο ανθεκτικά αυτή τη βρωμιά.
Είναι δελεαστικό να το χρησιμοποιείτε συνεχώς γιατί δεν χρειάζεται εκ νέου λάδωμα της αλυσίδας, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η αλυσίδα και τα γρανάζια έχουν κακή απόδοση και φθείρει τα εξαρτήματα μετάδοσης κίνησης πιο γρήγορα.
Το wet lube πρέπει πραγματικά να χρησιμοποιείται μόνο για βροχερές μέρες και χειμερινές συνθήκες.
Πλεονεκτήματα: δεν ξεπλένεται στη βροχή.
Μειονεκτήματα: βλάπτει την απόδοση του συστήματος μετάδοσης κίνησης και προκαλεί πρόωρη φθορά.

Λάδι για καλοκαιρινές συνθήκες (Dry Lube)
Πολλοί δεν εμπιστεύονται το dry lube. Πώς μπορεί κάτι τόσο λεπτόρρευστο να είναι καλό; Το dry lube λειτουργεί διεισδύοντας εκεί που πρέπει εξαιρετικά καλά.
Σε αντίθεση με αυτό που υποθέτουν πολλοί, δεν είναι οι εξωτερικές πλάκες της αλυσίδας που χρειάζονται περισσότερο λιπαντικό. Είναι οι μικροσκοπικοί άξονες, οι κύλινδροι και οι εσωτερικές όψεις των πλακών σύνδεσης που χρειάζονται περισσότερο λιπαντικό. Καθώς οι εκτροχιαστές γίνονται όλο και καλύτεροι, αυτό ισχύει περισσότερο από ποτέ. Η αλλαγή ταχυτήτων δεν χρειάζεται μεγάλη βοήθεια από το λιπαντικό όταν μετακινείτε την αλυσίδα από γρανάζι σε γρανάζι τόσο πολύ στις μέρες μας.
Το dry lube θα πρέπει να χρησιμοποιείται πολύ περισσότερο και από πολύ περισσότερους ποδηλάτες. Μια καλή συμβουλή είναι να έχετε μαζί σας ένα πολύ μικρό πλαστικό φυαλίδιο από το φαρμακείο και να πάρετε λίγο λάδι μαζί σας σε μεγαλύτερες βόλτες για παν ενδεχόμενο.
Το dry lube πρέπει να εφαρμόζεται σε μια καλά καθαρισμένη, δίχως λάδι, γράσα και στεγνωμένη αλυσίδα.
Πλεονεκτήματα: κρατά το λιπαντικό εκεί που χρειάζεται περισσότερο και δεν κατακρατεί τη βρωμιά.
Μειονεκτήματα: ξεπλένεται εάν εκτεθεί σε παρατεταμένες περιόδους βροχής.
Κερί, κεραμικά λιπαντικά και άλλα
Στην αλλαγή της χιλιετίας η ποδηλατική τεχνολογία ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Πολλοί περισσότεροι έκαναν ποδήλατο και άρχισαν να είναι λίγο πιο απαιτητικοί και συγκεκριμένοι για το χόμπι τους.
Η αγορά λιπαντικών δεν αποτέλεσε εξαίρεση σε αυτή την άνθηση. Κάθε λίγα χρόνια, οι εταιρείες λιπαντικών παρουσιάζουν άλλο ένα νέο θαυματουργό υγρό που υπόσχεται να λύσει όλα τα προβλήματα με το λίπανση της αλυσίδας.

Λιπαντικό κεριού
Κάποια στιγμή γύρω στα τέλη του αιώνα τα λιπαντικά κεριού ήταν η απόλυτη λύση. Ήταν κάτι σαν αμερικάνικο φαινόμενο που δεν έπιασε ποτέ πολύ στην άλλη άκρη του Ατλαντικού.
Η δύναμή του έγκειται στην αντοχή σε πραγματικά μεγάλες διαδρομές σε ξηρές συνθήκες. Είναι λίγο πιο αθόρυβο και με μεγαλύτερη διάρκεια από ένα dry lube. Στις μέρες μας τα λιπαντικά με βάση τα κεραμικά ιχνοστοιχεία έχουν κάπως κλέψει λίγο από τη δόξα του.
Πλεονεκτήματα: παραμένει αθόρυβο και αποτελεσματικό σε μεγάλες, καλοκαιρινές βόλτες.
Μειονεκτήματα: θα ήταν τέλειο αν δεν έβρεχε ποτέ!

Κεραμικό λιπαντικό
Το κεραμικό λιπαντικό είναι σαν ένα μεταγενέστερο dry lube. Διεισδύει πολύ καλά και απλώνεται επίσης αρκετά καλά. Γενικά είναι λίγο πιο ακριβό (το κόστος της νέας τεχνολογίας), αλλά προσφέρει πιο ήσυχη οδήγηση και επίσης βοηθά στη διατήρηση της ομαλής αλλαγής ταχυτήτων.
Όμως μόλις είπαμε ότι η αλλαγή δεν χρειάζεται πολλή βοήθεια από το λιπαντικό και αυτό είναι αλήθεια. Αλλά εάν κάνετε πολλές βόλτες ή πολύ αδέξιες αλλαγές ταχυτήτων – το κεραμικό λιπαντικό μπορεί να είναι για εσάς. Όσοι αθλητές συμμετέχουν σε αγώνες θα εκτιμήσουν τις ιδιότητες του κεραμικού λιπαντικού.
Το κεραμικό λιπαντικό είναι λίγο πιο ανθεκτικό στο ξέπλυμα από το παραδοσιακό dry lube, επομένως γίνεται δημοφιλής επιλογή για ποδηλάτες δρόμου .
Πλεονεκτήματα: αθόρυβο, καθαρό, βοηθά στη διατήρηση ομαλών αλλαγών ταχυτήτων.
Μειονεκτήματα: η τιμή, και μπορεί να ξεπλυθεί σε βρεγμένο δρόμο.

Προηγμένα λιπαντικά
Το “Advanced” είναι απλώς ένας όρος που έχουν εφεύρει. Αναφέρεται στις πιο πρόσφατες σειρές λιπαντικών αλυσίδας που ισχυρίζονται ότι αποδίδουν εξαιρετικά σε όλες τις συνθήκες. Τα περισσότερα έχουν περίεργα ονόματα που δεν εξηγούν πραγματικά σε τι χρησιμεύει το προϊόν. Ίσως η ονομασία «Λιπαντικό για όλες τις συνθήκες» θα ήταν στην πραγματικότητα μία καλή περιγραφή.
Τα πραγματικά συστατικά τους είναι ένα καλά φυλασσόμενο μυστικό. Το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι η γενική σύσταση είναι ένα λάδι που είναι πιο παχύρρευστο από το dry lube, αλλά που δεν πλησιάζει το ιξώδες ενός wet lube. Είναι ένα dry lube που δεν ξεπλένεται ούτε αρχίζει να στεγνώνει γρήγορα.
Ίσως οι καλύτεροι πελάτες για αυτούς τους τύπους λιπαντικών είναι οι ποδηλάτες βουνού και οι χειμερινοί ποδηλάτες δρόμου. Στην πραγματικότητα ταιριάζει σε ποδηλάτες που θέλουν ένα λάδι που το βάζεις και το ξεχνάς. Και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν λίγο περισσότερο για αυτό.
Πρέπει επίσης να εφαρμόσετε αρκετά από αυτό το λάδι (3 ή 4 στρώσεις με μερικά λεπτά αναμονής μεταξύ των στρώσεων) και λειτουργεί καλύτερα αν το κάνετε αφού ολοκληρώσετε μια βόλτα (και όχι πριν ξεκινήσετε).
Πλεονεκτήματα: ένα λιπαντικό που κάνει για όλες τις συνθήκες;
Μειονεκτήματα: κόστος, πιο κολλώδες στη βρωμιά από ένα dry lube.
Είναι καλύτερα να χρησιμοποιήσετε λάδι στην αλυσίδα από το να μη βάλετε καθόλου λάδι;
Και ναι και όχι. Αλλά την επόμενη φορά που θα αποφασίσετε να βάλετε λάδι στην αλυσίδα σας, και πριν βγείτε για βόλτα, πρέπει να την καθαρίσετε, να αφαιρέσετε τις βρωμιές και να την στεγνώσετε πριν βάλετε το λάδι που προτιμάτε.