
Τα δισκόφρενα που τρίζουν συχνά προκαλούν ανησυχία, επειδή ο θόρυβος δείχνει ότι κάτι δεν πάει καλά.
Ακολουθούν μερικοί απλοί τρόποι για να απαλλαγείτε από αυτό το πρόβλημα:
- Καθαρίστε το ρότορα του φρένου.
- Καθαρίστε και τρίψτε τα τακάκια των φρένων.
- Αντικαταστήστε τα φθαρμένα τακάκια φρένων.
- Ευθυγραμμίστε τις δαγκάνες του δισκόφρενου.
- Ισιώστε ή αντικαταστήστε τους λυγισμένους ρότορες δισκόφρενου.
- Βεβαιωθείτε ότι ο τροχός έχει καθίσει σωστά και κάθετα.
- Αντικαταστήστε τα μεταλλικά τακάκια φρένων με τακάκια από ρητίνη.
- Καθαρίστε τα έμβολα της δαγκάνας του δισκόφρενου.
Αυτό το άρθρο θα εξετάσει τις λύσεις που αναφέρονται παραπάνω με περισσότερες λεπτομέρειες, ώστε να μπορείτε να βάλετε ένα τέλος στον ενοχλητικό θόρυβο που προέρχεται από τα δισκόφρενα σας.
1. Καθαρίστε το ρότορα του φρένου
Η πιο κοινή αιτία που τρίζουν τα τακάκια είναι ένας βρώμικος ρότορας. Ο ρότορας είναι ένα λεπτό κομμάτι μετάλλου που περιστρέφεται μαζί με τους τροχούς σας.
Ο ρότορας εκτίθεται σε σκόνη, βρωμιά, λάσπη και άλλα δυσάρεστα πράγματα. Δυστυχώς, η βόλτα στο αγαπημένο σας μονοπάτι είναι ο πιο γρήγορος τρόπος για να λερώσετε τους ρότορες των φρένων.
Η συσσώρευση βρωμιάς δημιουργεί ανώμαλες επιφάνειες στον ρότορα, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν τρίξιμο. Επίσης δεν είναι καλό για τη γενική απόδοση φρεναρίσματος του ποδηλάτου σας.
Ενώ μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ειδικά καθαριστικά σπρέι για τους ρότορες, δεν είναι απαραίτητο. Το υγρό σαπούνι και το ζεστό νερό είναι αρκετά για να αφαιρέσετε τυχόν βρωμιά και λάδια.
Είναι καλύτερα να αποφεύγετε οποιαδήποτε χημική ουσία γενικά για την προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης, να φοράτε γάντια όταν καθαρίζετε δίσκους. Το ελάχιστο λίπος στα δάχτυλά σας μπορεί να μολύνει τα τακάκια, γεγονός που μπορεί να προκαλεί το τρίξιμο εξαρχής.
Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε λίγη ισοπροπυλική αλκοόλη γιατί εξατμίζεται πολύ γρήγορα. Επιπλέον, το νερό της βρύσης μπορεί να αφήσει ένα λεπτό υπόλειμμα ιζήματος.
Αν και δεν χρειάζεται να αφαιρέσετε το ρότορα από τον τροχό για να τον καθαρίσετε, θα είναι πολύ πιο εύκολο.
Ανάλογα με το μοντέλο του ρότορα δισκόφρενου, θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε είτε ένα κλειδί T25 Torx είτε ένα allen.
Μόλις βγάλετε τον ρότορα του δισκόφρενου, μπορείτε να τον καθαρίσετε ως εξής:
Φορέστε ένα ζευγάρι λαστιχένια γάντια.
Εφαρμόστε σαπούνι και ζεστό νερό ή ισοπροπυλική αλκοόλη στο ρότορα.
Εάν ο ρότορας είναι πολύ βρώμικος, μουλιάστε τον για 10-15 λεπτά.
Ξεπλύνετε καλά το ρότορα χρησιμοποιώντας ισοπροπυλική αλκοόλη ή νερό.
Σκουπίστε το ρότορα χρησιμοποιώντας μια καθαρή, στεγνή πετσέτα.
Συνεχίστε να φοράτε λαστιχένια γάντια από την αρχή μέχρι το τέλος. Το τελευταίο πράγμα που θέλετε είναι ένα δακτυλικό αποτύπωμα για να μολύνει την επιφάνεια αφού περάσατε τα τελευταία 20 λεπτά καθαρίζοντάς την.
2. Καθαρίστε και τρίψτε τα τακάκια φρένων
Πριν μιλήσουμε για τον καθαρισμό των τακακιών, πρέπει πρώτα να εξηγήσουμε τους διαφορετικούς τύπους.
Τα πιο συνηθισμένα είναι τα μεταλλικά και τα τακάκια ρητίνης. Και τα δύο είναι σχετικά καλά στον αυτοκαθαρισμό, αλλά μερικές φορές χρειάζονται κάποια επιπλέον συντήρηση.
Το πιο σημαντικό είναι ότι τα τακάκια ρητίνης τείνουν να γυαλίζουν. Αυτό συμβαίνει όταν πατάτε το φρένο για πολύ ώρα. Η τριβή προκαλεί τη θέρμανση και την τήξη της ρητίνης.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μια εντελώς γυαλιστερή επιφάνεια που δεν μπορεί να δημιουργήσει αρκετή τριβή για να σταματήσετε αποτελεσματικά. Εκτός από το τρίξιμο, τα τακάκια των φρένων δεν θα μπορούν να φρενάρουν σωστά.
Τα μεταλλικά τακάκια είναι ανθεκτικά στο γυάλισμα, αλλά η επιφάνειά τους μπορεί επίσης να γίνει πολύ γυαλιστερή.
Ένα άλλο τεράστιο πρόβλημα είναι η μόλυνση. Αυτό συμβαίνει μόνο με οργανικά και ημι-οργανικά επιθέματα.
Εάν μια σταγόνα από λάδι αλυσίδας ή κάποια άλλη λιπαρή ουσία καταλήξει στο τακάκι, θα μολυνθεί.
Λοιπόν, τι μπορείτε να κάνετε για τη γυαλάδα, τα βρώμικα ή τα μολυσμένα τακάκια των φρένων;
Μπορείτε να καθαρίσετε, να τρίψετε και να ξεκολλήσετε τα μαξιλαράκια με φυσητήρα ή αναπτήρα.
Φορέστε ένα ζευγάρι καθαρά λαστιχένια γάντια. Αυτό δεν είναι προαιρετικό γιατί δεν θέλετε να μολύνετε τα τακάκια.
Αφαιρέστε το κλιπ πείρου από τα τακάκια και τον πείρο συγκράτησης. Εάν τα φρένα σας χρησιμοποιούν ελατήριο αντί για πείρο συγκράτησης, αφαιρέστε το. Ορισμένοι τύποι χρησιμοποιούν κλιπ στα τακάκια αντί για ελατήριο ή πείρο συγκράτησης.
Σύρετε τα μαξιλαράκια προς τα έξω.
Καθαρίστε τα τακάκια με ισοπροπυλική αλκοόλη και μια καθαρή, στεγνή πετσέτα. Μην χρησιμοποιείτε χαρτοπετσέτες γιατί μπορεί να αφήσουν κομμάτια χαρτιού στην επιφάνεια.
Χρησιμοποιήστε μια λίμα ή γυαλόχαρτο 150 για να αφαιρέσετε το επάνω στρώμα του τακακιού φρένων. Μην πιέζετε πολύ γιατί δεν θέλετε να σπαταλήσετε το υλικό από τα τακάκια. Επίσης, μην χρησιμοποιείτε λεπτό γυαλόχαρτο γιατί θα γυαλίσει πολύ την επιφάνεια.
Εάν το τακάκι του φρένου είναι μολυσμένο, χρησιμοποιήστε ένα φλόφηστρο για να κάψετε τα λάδια. Μπορείτε επίσης να ρίξετε λίγη ισοπροπυλική αλκοόλη και να το βάλετε φωτιά. Προσέξτε να μην καείτε. Είναι καλύτερο να το κάνετε αυτό έξω στο τσιμέντο.
3. Αντικαταστήστε τα φθαρμένα τακάκια φρένων
Ακριβώς όπως τα κανονικά φρένα στεφάνης του ποδηλάτου, τα τακάκια των δισκόφρενων φθείρονται με την πάροδο του χρόνου. Παλιά, λεπτά τακάκια φρένων κάνουν φρικτό θόρυβο όταν φρενάρετε, όσο καθαρά κι αν είναι.
Με τα κανονικά φρένα ποδηλάτου, μπορείτε να πείτε ότι χρειάζονται αντικατάσταση όταν δεν φαίνονται πια οι αυλακώσεις. Αλλά τα δισκόφρενα δεν έχουν αυτές τις αυλακώσεις.
Κοιτάξτε το πάχος του υλικού στο τακάκι. Είναι το μέρος του τακακιού που έρχεται σε επαφή με το ρότορα.
Εάν είναι σχεδόν ανύπαρκτο ή δεν έχει φθαρεί ομοιόμορφα, θα πρέπει να τα αντικαταστήσετε.
Εάν η μία πλευρά του τακακιού είναι πολύ πιο παχιά από την άλλη, αυτό θα μπορούσε επίσης να προκαλέσει τρίξιμο. Δεν μπορείτε να διορθώσετε την ανομοιόμορφη φθορά χωρίς να αφαιρέσετε πολύ υλικό. Επομένως, είναι καλύτερο να αντικαταστήσετε εντελώς τα τακάκια.
Μια εξαιρετική λύση είναι τα ημι-μεταλλικά τακάκια φρένων. Είναι αθόρυβα, ανθεκτικά στη φθορά και φρενάρουν εξαιρετικά καλά. Ελέγξτε ξανά για συμβατότητα πριν από την αγορά, αλλά λειτουργούν με τα περισσότερα φρένα Shimano.
4. Ευθυγραμμίστε τις δαγκάνες του δισκόφρενου
Εάν τα τακάκια των φρένων σας είναι καθαρά, χωρίς λάδια και δεν έχουν φθαρεί, η κακή ευθυγράμμιση της δαγκάνας φρένων μπορεί να προκαλεί το τρίξιμο.
Οι δαγκάνες των δισκόφρενων μπορεί να μετακινηθούν από τη θέση τους από κάποιο χτύπημα, επομένως είναι σημαντικό να τις επιθεωρείτε που και που.
Μπορείτε να καταλάβετε ότι οι δαγκάνες δεν είναι κεντραρισμένες περιστρέφοντας τον τροχό σας όταν το ποδήλατο βρίσκεται σε μία βάση ή τοποθετημένο ανάποδα στο πάτωμα.
Εάν ο τροχός δεν περιστρέφεται ελεύθερα, αυτό σημαίνει ότι τα τακάκια των φρένων αγγίζουν το ρότορα και προκαλούν τριβή.
Κάντε διπλό έλεγχο κοιτάζοντας τα τακάκια από μπροστά. Εάν η επιφάνεια του μαξιλαριού δεν είναι παράλληλη με το ρότορα, οι δαγκάνες πρέπει να ρυθμιστούν.
Ευτυχώς, το κεντράρισμα για τις δαγκάνες είναι πολύ εύκολο.
Χαλαρώστε ελαφρώς τις δύο βίδες της δαγκάνας.
Πιέστε το φρένο όσο πιο δυνατά μπορείτε. Αυτό ευθυγραμμίζει εκ νέου τη δαγκάνα.
Κρατώντας το φρένο πιεσμένο, ξανασφίξτε τις βίδες.
Αφήστε το φρένο και ελέγξτε εάν τα τακάκια είναι κεντραρισμένα.
5. Ισιώστε ή αντικαταστήστε τους ρότορες λυγισμένου δισκόφρενου
Ο ρότορας του φρένου μπορεί να λυγίσει εύκολα όταν το ποδήλατο πέσει. Το δυνατό φρενάρισμα είναι απίθανο να το λυγίσει, αλλά μπορεί να συμβεί εάν ο τροχός μετακινηθεί μετά από ένα χτύπημα.
Ένας λυγισμένος ρότορας δισκόφρενου μπορεί να τρίζει επειδή το τακάκι δεν έρχεται σε επαφή όταν φρενάρετε.
Ο ευκολότερος τρόπος για να ελέγξετε αν ο ρότορας είναι λυγισμένος είναι να στηρίξετε το ποδήλατό σας σε μια βάση ή να το γυρίσετε ανάποδα. Γυρίστε τον τροχό και κοιτάξτε το δισκόφρενο.
Εάν δεν γυρνάει σε ευθεία γραμμή ή μοιάζει να ταλαντεύεται, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχει λυγίσει.
Μπορείτε να δοκιμάσετε να ισιώσετε τον λυγισμένο ρότορα χρησιμοποιώντας ένα ειδικό κλειδί ευθυγράμμισης ρότορα. Δυστυχώς, μπορεί να χρειαστεί να αντικαταστήσετε εντελώς τον ρότορα εάν είναι πολύ παραμορφωμένος.
6. Βεβαιωθείτε ότι ο τροχός έχει καθίσει σωστά και κάθετα.
Μερικές φορές δεν είναι ο ρότορας ή η δαγκάνα του δισκόφρενου που δεν είναι ευθυγραμμισμένοι – είναι ο τροχός.
Εάν ο τροχός δεν έχει τοποθετηθεί σωστά, μπορεί να προκαλέσει κάθε είδους προβλήματα. Το τρίξιμο του φρένου είναι το λιγότερο, αφού υπάρχει πιθανότητα ο τροχός να βγει εντελώς!
Εάν το ποδήλατό σας χρησιμοποιεί quici release , βεβαιωθείτε ότι είναι τελείως κλειστό και είναι σφιχτό.
Εάν ο τροχός σας χρησιμοποιεί thru-axle, σφίξτε τον με ένα κλειδί.
7. Αντικαταστήστε τα μεταλλικά τακάκια φρένων με τακάκια από ρητίνη
Τα μεταλλικά τακάκια φρένων είναι φανταστικά. Διαρκούν πολύ περισσότερο και δεν υποφέρουν από προβλήματα μόλυνσης.
Ωστόσο, η επαφή μετάλλου σε μέταλλο είναι πολύ δυνατή. Τα φτηνά μεταλλικά τακάκια φρένων είναι ιδιαίτερα δυνατά, γι’ αυτό αποφύγετε τα εντελώς.
Επιπλέον, η λεπτή μεταλλική σκόνη θα καλύψει τον ρότορα με την πάροδο του χρόνου, κάτι που μπορεί να είναι ακόμη μια πηγή τριξίματος.
Τα τακάκια φρένων από ρητίνη είναι πολύ πιο αθόρυβα επειδή είναι σχετικά μαλακά. Τα υψηλής ποιότητας τακάκια ρητίνης είναι τόσο αθόρυβα που δεν θα τα ακούτε καν.
8. Καθαρίστε τα έμβολα της δαγκάνας του δισκόφρενου
Λίγη βρωμιά ή λάσπη μπορεί να κολλήσει ανάμεσα στο έμβολο και το τακάκι, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει ανομοιόμορφο φρενάρισμα και τρίξιμο.
Ο καθαρισμός των εμβόλων είναι αρκετά εύκολος. Μπορείτε να το κάνετε ως εξής:
Αφαιρέστε τα τακάκια των δισκόφρενων.
Πατήστε προσεκτικά και αργά το φρένο για να φανούν τα έμβολα.
Εφαρμόστε ισοπροπυλική αλκοόλη.
Χρησιμοποιήστε μια μπατονέτα για να αφαιρέσετε τη συσσώρευση βρωμιάς.
Πιέστε με το ειδικά εργαλείο ή με ένα μεγάλο κατσαβίδι τα έμβολα προς τα μέσα.
Τοποθετήστε ξανά τα τακάκια.
Δοκιμάστε τα φρένα
Συμπέρασμα
Τα δισκόφρενα που τρίζουν είναι κάτι που αντιμετωπίζουν όλοι οι ποδηλάτες κάποια στιγμή. Το πιο κοινό πρόβλημα είναι τα βρώμικα ή μολυσμένα τακάκια φρένων.
Οι κακώς ευθυγραμμισμένες δαγκάνες και οι λυγισμένοι ρότορες των δισκόφρενων μπορούν επίσης να προκαλέσουν τρίξιμο επειδή προκαλεί ανομοιόμορφο φρενάρισμα.
Οι εύκολες λύσεις περιλαμβάνουν:
Καθαρισμός και απολίπανση ή αντικατάσταση των τακακιών.
Ίσιωμα ή αντικατάσταση του ρότορα του δισκόφρενου.
Καθαρισμός των εμβόλων της δαγκάνας.