Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Η εξέλιξη της γεωμετρίας του σκελετού στα ποδήλατα MTB

  • από
mtb geometry

Τα ποδήλατα MTB έχουν αλλάξει δραματικά τα τελευταία 10 χρόνια. Φαίνεται ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει πτυχή του σύγχρονου MTB που να μην έχει υποστεί ριζική σχεδιαστική επανάσταση. Το ύψος της σέλας ρυθμίζεται με το πάτημα ενός διακόπτη, ο πειραματισμός με το μέγεθος των τροχών έχει δημιουργήσει σχεδόν παράλογες παραλλαγές, οι κασέτες τυπικής έκδοσης έχουν σχεδόν διπλασιαστεί σε μέγεθος και εύρος γραναζιών και τα υλικά κατασκευής έχουν ωθήσει τα όρια της μηχανικής ακεραιότητας.

Αλλά εκτός από όλα αυτά τα πράγματα, τα ποδήλατα έχουν αλλάξει με έναν σημαντικό τρόπο: το σχήμα τους. Καθώς οι αναβάτες και οι σχεδιαστές έχουν προχωρήσει στην αναζήτηση της προσαρμογής ενός ποδηλάτου, έχουμε δει περισσότερα πλαίσια με χαλαρές γωνίες στο κούτελο, χαμηλότερες μεσαίες τριβές και μεγαλύτερα μεταξόνια. Και ως επί το πλείστον, αυτές οι αλλαγές έτυχαν κριτικής. Τα τελευταία χρόνια, έχουν κυκλοφορήσει πολλά ποδήλατα που είναι εξαιρετικά ικανά σε σύγκριση με τους προκατόχους τους. Μπορούν να χειριστούν απότομες, τεχνικές αναβάσεις καθώς και βραχώδεις, απότομες καταβάσεις.

Τι ξεκίνησε αυτή η ώθηση για την αλλαγή της γεωμετρίας του ποδηλάτου;

Από την αρχή του MTB, υπάρχει μια διχοτόμηση: αυτοί που ανηφορίζουν και αυτοί που κατηφορίζουν. Τα ποδήλατα ανάβασης είχαν απότομες γωνίες, μικρά μεταξόνια, ενώ τα ποδήλατα κατάβασης είχαν περιττό μήκος βύθισης πιρουνιού (το διάσημο πιρούνι Monster T του Marzocchi ήταν σε απόσταση πάνω από ένα 30cm διαδρομής), καθώς και βαριά, «αλεξίσφαιρα» πλαίσια. αλλά τους έλειπε κάθε εμφάνιση ευκινησίας για ελιγμούς.

Ανατρέχοντας στο παρελθόν, μπορούσε κανείς εύκολα να δει ότι πέρασε πολύς χρόνος πριν κάποιος επιδιώξει να σχεδιάσει τη «χρυσή τομή» των ποδηλάτων βουνού. Σε αντίθεση με το σκι, η συντριπτική πλειοψηφία της ποδηλασίας βουνού δεν εξυπηρετείται από ανελκυστήρες. Και για τους πολλούς αναβάτες που δεν διαθέτουν τους πόρους για να κάνουν το γύρο στην κορυφή με λεωφορεία ή να οδηγήσουν σε πάρκα ποδηλάτων με πρόσβαση στην κορυφή με ανελκυστήρα, το να σέρνουν ένα ποδήλατο 18+ κιλών στην κορυφή ενός βουνού φαίνεται περισσότερο σαν αγγαρεία παρά ένας λόγος για να διασκεδάσουν.

Αλλά όλα άλλαξαν με λίγη ευρηματικότητα

Όταν οι κατασκευαστές ποδηλάτων βρήκαν έναν τρόπο να φτιάξουν ποδήλατα με πλήρη ανάρτηση από ανθρακονήματα και οι κατασκευαστές εξαρτημάτων πρόσθεσαν υδραυλικά δισκόφρενα και αξιόπιστα συστήματα μετάδοσης κίνησης, οι αναβάτες άρχισαν να ανεβαίνουν πολύ πιο εύκολα την ανηφόρα.

Αφού κατασκευάστηκαν ποδήλατα trail που θα μπορούσαν να ανηφορίζουν με πρόσφυση και σταθερότητα, η βιομηχανία ποδηλάτων στόχευσε στην ενσωμάτωση αυτών των χαρακτηριστικών σε ένα ποδήλατο που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σαν ποδήλατο κατάβασης στο Παγκόσμιο Κύπελλο.

Πώς επηρεάζει η νέα γεωμετρία τον τρόπο που οδηγείται ένα ποδήλατο;

Μία από τις κύριες πτυχές αυτής της αλλαγής ήταν οι γωνίες του κούτελου, οι οποίες χαλάρωσαν σχεδόν καθολικά. Το 2015, το Specialized Stumpjumper EVO είχε γωνία κούτελου 68 μοιρών. Η έκδοση του 2019 έρχεται πολύ πιο χαλαρή σε μόνο 63,5 μοίρες. Αυτό τοποθετεί τον μπροστινό τροχό πιο έξω μπροστά από τον αναβάτη και κάνει τον αναβάτη να νιώθει περισσότερο σαν να βρίσκεται ανάμεσα στους τροχούς, παρά πάνω τους. Κάνει επίσης πιο αργές στροφές, ειδικά σε χαμηλές ταχύτητες. Ωστόσο, με τη χαλάρωση της γωνίας του κούτελου, το μεταξόνιο επιμηκύνεται επίσης δραματικά, γεγονός που καθιστά το ποδήλατο πιο σταθερό σε υψηλότερες ταχύτητες και σε απότομο, απρόβλεπτο έδαφος.

Εν ολίγοις, η χαλαρή γωνία του κούτελου (65 μοίρες και κάτω) είναι εξαιρετική αν σας αρέσει να οδηγείτε σε ανώμαλο έδαφος με ταχύτητα. Εάν οι βόλτες σας είναι εστιασμένες στις καταβάσεις, μπορείτε να απολαύσετε αυτή τη γεωμετρία. Κάνει το ποδήλατο να αισθάνεται μακρύτερο και πιο σταθερό – και ως εκ τούτου, είναι πιο εύκολο να παραμείνετε με τα λάστιχα κολλημένα στο έδαφος όταν τα πράγματα αγριεύουν.

Ο πιο απότομος σωλήνας στο κούτελο (66 μοίρες και άνω) απευθύνεται σε όσους αφιερώνουν περισσότερο χρόνο για αναβάσεις σε τεχνικά μονοπάτια ή θέλουν να οδηγούν σε μονοπάτια που δεν είναι εύκολα προσβάσιμα. Κάνει επίσης το ποδήλατο πιο ευέλικτο σε χαμηλές ταχύτητες. Έτσι, αν σας αρέσει να κάνετε μανούβρες ανάμεσα στα δέντρα με ελαφρώς χαμηλότερη ταχύτητα ή φιδίσια μονοπάτια, μπορεί να σας αρέσει ένα πιο μέτριο κούτελο.

Ένα άλλο προϊόν της μοντέρνας γεωμετρίας είναι η πολύ χαμηλή μεσαία τριβή. Το 2002, το διάσημο V10 που κέρδισε το Παγκόσμιο Κύπελλο της Santa Cruz είχε ύψος μεσαίας τριβής 399 mm, ενώ το περσινό είχει πέσει μέχρι τα 351 mm. Όταν το σκεφτείς καλύτερα, 48 χιλιοστά ή πέντε cm, δεν είναι τόσο πολλά. Αλλά αν λάβετε υπόψη ότι το ’02 V10 είχε τροχούς 26 ιντσών, ενώ τώρα σχεδόν όλοι οδηγούν 29άρια, καταλαβαίνετε τι κατόρθωμα ήταν να αφήσετε τα πεντάλ να πέφτουν τόσο χαμηλά.

Ο κάτω βραχίονας ευνοήθηκε από τους αναβάτες που εστιάζουν στις καταβάσεις. Αυτή η νέα τάση έφερε το κέντρο βάρους χαμηλότερα στο έδαφος, κάνοντας το ποδήλατο πολύ πιο εύκολο στο χειρισμό σε εδάφη χαμηλής πρόσφυσης. Ωστόσο, τοποθετεί τους βραχίονες και τα πεντάλ σε εντυπωσιακή απόσταση από βράχους και ρίζες που προεξέχουν.

Εδώ πάλι, ο αναβάτης βρίσκεται σε δίλημμα. Θέλετε ένα εξαιρετικά ευκίνητο ποδήλατο που να είναι λίγο πιο ευάλωτο σε κρούσεις από βράχους; Στη συνέχεια, μπορείτε να εξετάσετε ένα εύρος από 325 έως 350 χιλιοστά στο ύψος της μεσαίας τριβής. Ή αν προτιμάτε μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και την ελαφρώς μειωμένη ευελιξία που το συνοδεύει, ένα ύψος μεσαίας τριβής 350+ χιλιοστών μπορεί να σας ταιριάζει.

Έχετε ακόμα κι άλλες επιλογές

Σε αυτό το σημείο, μπορεί να αναρωτιέστε αν υπάρχει τελικά το ποδήλατο που τα κάνει όλα αυτά; Εάν εξακολουθεί να υπάρχει τόση μεγάλη ποικιλία στα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες των ποδηλάτων μονοπατιού, πώς θα μπορούσε ένα ποδήλατο να είναι καλό σε όλα; Και έχετε δίκιο που είστε δύσπιστοι, αλλά οι κατασκευαστές το είδαν και αυτό. Γι’ αυτό πολλά νέα ποδήλατα έρχονται με ρυθμιζόμενη γεωμετρία.

Με την εισαγωγή τεχνολογίας όπως flip chip και πολλαπλές ρυθμίσεις σύνδεσης, οι κατασκευαστές έχουν αφήσει τους αναβάτες να πάρουν τη γεωμετρία στα χέρια τους. Ενώ η δυνατότητα προσαρμογής στα περισσότερα ποδήλατα περιορίζεται σε ένα εκατοστό ή λιγότερο από το ύψος της μεσαίας τριβής και σε μερικές μοίρες γωνίας κούτελου και κάθετου σωλήνα, εξακολουθεί να σας δίνει την επιλογή να ρυθμίσετε το ποδήλατό σας με τρόπο που να ταιριάζει στο προσωπικό σας στυλ οδήγησης.

Είτε είναι μακρύ και χαλαρό είτε απότομο και ψηλό, η μόνη πραγματική μέτρηση είναι αν το απολαμβάνετε ή όχι. Άλλωστε, αν δεν διασκεδάζετε με το MTB σας, τότε το κάνετε λάθος.

Μετάβαση στο περιεχόμενο